Essity B 254.9 (+0.4 SEK) on 25-May-2022 09:18
Select region

Global Site

USA USA Russia Russia Germany Germany Mexico Mexico Netherlands Netherlands France France Sweden Sweden Italy Italy Spain Spain
Essity logo
Varumärken Hållbarhet

Om Essity

Kort om Essity
Syfte och vision Våra övertygelser Historia Essitys varumärke
Affärsområden
Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene Omvärld och marknad Marknadspositioner E-handel
Breaking Barriers to Well-being
Stories och videos Våra partners Rapporter
Strategi
Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
Innovation
Essity Ventures
Organisation och ledning
Styrelse VD & Vice VD Affärs- och globala enheter Koncernfunktioner
Bolagsstyrning
Bolagsordning Bolagsstämma Valberedning Revision Styrelsens arbete Ersättning Riktlinjer för ersättning Policys
Riskhantering

Varumärken

Hållbarhet

Innovation

Essity Ventures
Produkter och lösningar
Digitalisering
Våra senaste innovationer

Karriär

Lediga jobb
Jobba på Essity
Vårt medarbetarengagemang Utbildning och utveckling Varför välja Essity? Barrier Breakers
Studenter & Utexaminerade
Utexaminerade Studenter Praktikplatser Lärlingsplatser
Karriärberättelser
Alumni-nätverket
Kontakta oss
Total Rewards

Investerare

Essity som investering
Mål och utfall
Essity-aktien
Data per aktie Aktieägare Utdelning Analytiker Handelsinformation Omvandling av aktier Aktiekapitalets utveckling Indexes
Finansiella data
Rapporter
Delårsrapporter Årsredovisningar Prospectus
Presentationer & webcasts
Kapitalmarknadsdag 2021
Investor Day 2019
Skuldfinansiering
Låneprogram Kreditbetyg Finansieringskällor Nyckeltal
Essity-data
Förvärv och avyttringar
Investerarkalender
Kontakta Investor Relations
Prenumerera

Media

Pressmeddelanden
Nyheter
Bilder & filmer
Essity i social medier
Prenumerera
Presskontakt
Lokala presskontakter
Home
Om Essity
Affärsområden
Omvärld och marknad
Om Essity
Kort om Essity Affärsområden
Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene Omvärld och marknad Marknadspositioner E-handel
Breaking Barriers to Well-being Strategi Innovation Organisation och ledning Bolagsstyrning Riskhantering

Omvärld och marknad

GlobalaHygieneMarknaden-1920x1080.jpg

Essitys strategiarbete innefattar analyser av omvärld och marknad för att identifiera trender, drivkrafter, möjligheter och risker. Flera gynnsamma marknadstrender, som demografi, hygien och hälsa, hållbarhet och digitalisering, skapar förutsättningar för god tillväxt på den globala hygien- och hälsomarknaden.

Global marknad per region

Personal Care

Consumer Tissue


Asien Asien Nordamerika Nordamerika Västeuropa Västeuropa Latinamerika Latinamerika Östeuropa Östeuropa Övriga Övriga
Asien, 39%
Nordamerika, 23%
Västeuropa, 18%
Latinamerika, 9%
Östeuropa, 6%
Övriga, 5%

Personal Care

Asien Asien Nordamerika Nordamerika Västeuropa Västeuropa Latinamerika Latinamerika Östeuropa Östeuropa Övriga Övriga
Asien, 39%
Nordamerika, 23%
Västeuropa, 18%
Latinamerika, 9%
Östeuropa, 6%
Övriga, 5%

Nordamerika Nordamerika Asien Asien Västeuropa Västeuropa Latinamerika Latinamerika Östeuropa Östeuropa Övriga Övriga
Nordamerika, 32%
Asien, 32%
Västeuropa, 16%
Latinamerika, 11%
Östeuropa, 5%
Övriga, 4%

Consumer Tissue

Nordamerika Nordamerika Asien Asien Västeuropa Västeuropa Latinamerika Latinamerika Östeuropa Östeuropa Övriga Övriga
Nordamerika, 32%
Asien, 32%
Västeuropa, 16%
Latinamerika, 11%
Östeuropa, 5%
Övriga, 4%

Professional Hygiene


Nordamerika Nordamerika Asien Asien Västeuropa Västeuropa Latinamerika Latinamerika Östeuropa Östeuropa Övriga Övriga
Nordamerika, 34%
Asien, 27%
Västeuropa, 22%
Latinamerika, 9%
Östeuropa, 4%
Övriga, 4%

Professional Hygiene

Nordamerika Nordamerika Asien Asien Västeuropa Västeuropa Latinamerika Latinamerika Östeuropa Östeuropa Övriga Övriga
Nordamerika, 34%
Asien, 27%
Västeuropa, 22%
Latinamerika, 9%
Östeuropa, 4%
Övriga, 4%

Läs mer

Digital Års- och hållbarhetsredovisning 2021

Trender

Essity products used in a hospital
Hygien och hälsa

Medvetenheten om vikten av hygien och hälsa ökar i världen och har tilltagit ytterligare till följd av covid-19-pandemin. Det finns en större insikt om vikten av förebyggande åtgärder, god handhygien samt städrutiner och hygienlösningar i offentliga miljöer för att undvika smittspridning. Detta förväntas öka efterfrågan på flera av Essitys produktkategorier. Efterfrågan påverkas också positivt av att fattigdomen minskar i världen, att levnadsstandard och disponibel inkomst ökar och att tillgången på hälsovård förbättras.

Läs mer
SDGs: 17 goals to transform the world
Hållbarhet

Det är en ökande medvetenhet kring hållbarhetsfrågor som klimatförändringar, resursbrist, biologisk mångfald och likvärdiga förutsättningar för människor. Klimatmötet COP26 och det globala arbetet för att uppnå Paris-avtalets mål om att minska den globala uppvärmningen samt FN:s globala hållbarhetsmål är exempel på detta. Hållbarhet har länge varit en del av Essitys affärsstrategi med målsättningen att utveckla lösningar för ett hållbart och cirkulärt samhälle. Essity värdesätter och arbetar för ökad mångfald, likvärdiga förutsättningar och inkludering. Att vara en ledande aktör inom hållbarhet är avgörande för att säkra framtida tillväxt, konkurrenskraft och minska risker i bolaget.

Läs mer om Essitys hållbarhetsarbete
Life expectancy is rising

Demografi

Världens befolkning ökar och den globala medellivslängden stiger. Det medför ökad efterfrågan på lösningar inom hygien och hälsa och innebär tillväxtmöjligheter för Essity. Med stigande ålder ökar exempelvis förekomsten av inkontinens och olika kroniska tillstånd, vilket ökar behovet av incontinence products och medical solutions.

Läs mer om Essitys produkter och lösningar
People_Production_Digitalization_1920x1080.jpg
Ökad digitalisering

Digitaliseringstakten i världen är hög och covid-19-pandemin har ytterligare skyndat på den. Digitalisering berör samtliga delar av Essitys verksamhet. För att uppnå ökad effektivitet, kvalitet, service, försäljning och lönsamhet digitaliserar Essity sin produktion, administration och logistik. Essity utvecklar även digitala lösningar för kunder och konsumenter samt har en stark närvaro inom e-handelsförsäljning och i social media.

Läs mer

Tillväxtpotential i olika regioner

På tillväxtmarknaderna är marknadspenetrationen av lösningar inom hygien och hälsa betydligt lägre än på mogna marknader. Exempelvis är konsumtionen av incontinence products i Asien bara cirka en femtedel av konsumtionen i Västeuropa, och mjukpapperskonsumtionen i Östeuropa är bara cirka en tredjedel av konsumtionen i Västeuropa. Ett flertal trender ökar efterfrågan på tillväxtmarknaderna, däribland högre levnadsstandard, urbanisering samt utveckling av detaljhandel, e-handel och hälso- och sjukvård. På tillväxtmarknaderna har Essity en ökad närvaro och många ledande marknadspositioner.

På mogna marknader har merparten av produktkategorierna, exempelvis baby care och feminine care, nått en hög marknadspenetration. Det betyder att tillväxt främst sker genom innovation och högre marknadsandelar. Inom incontinence products är marknadspenetrationen relativt hög, men lägre inom vissa produkt segment. Genom att öka medvetenheten och minska stigman kring inkontinens finns goda tillväxtmöjligheter.

Essity logo
Varumärken Om Essity Essentials Initiative Kontakta oss
Integritetspolicy Cookies Användarvilkor

Tel +46 8-788 51 00

© Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige