Omvärld och marknad
Essitys strategiarbete innefattar analyser av omvärld och marknad för att identifiera trender, drivkrafter, möjligheter och risker. Flera gynnsamma marknadstrender, som demografi, hygien och hälsa, hållbarhet och digitalisering, skapar förutsättningar för god tillväxt på den globala hygien- och hälsomarknaden.
Global marknad per region
Personal Care
Consumer Tissue
Professional Hygiene
Trender

Medvetenheten om vikten av hygien och hälsa ökar i världen och har tilltagit ytterligare till följd av covid-19-pandemin. Det finns en större insikt om vikten av förebyggande åtgärder, god handhygien samt städrutiner och hygienlösningar i offentliga miljöer för att undvika smittspridning. Detta förväntas öka efterfrågan på flera av Essitys produktkategorier. Efterfrågan påverkas också positivt av att fattigdomen minskar i världen, att levnadsstandard och disponibel inkomst ökar och att tillgången på hälsovård förbättras.

Det är en ökande medvetenhet kring hållbarhetsfrågor som klimatförändringar, resursbrist, biologisk mångfald och likvärdiga förutsättningar för människor. Klimatmötet COP26 och det globala arbetet för att uppnå Paris-avtalets mål om att minska den globala uppvärmningen samt FN:s globala hållbarhetsmål är exempel på detta. Hållbarhet har länge varit en del av Essitys affärsstrategi med målsättningen att utveckla lösningar för ett hållbart och cirkulärt samhälle. Essity värdesätter och arbetar för ökad mångfald, likvärdiga förutsättningar och inkludering. Att vara en ledande aktör inom hållbarhet är avgörande för att säkra framtida tillväxt, konkurrenskraft och minska risker i bolaget.
Digitaliseringstakten i världen är hög och covid-19-pandemin har ytterligare skyndat på den. Digitalisering berör samtliga delar av Essitys verksamhet. För att uppnå ökad effektivitet, kvalitet, service, försäljning och lönsamhet digitaliserar Essity sin produktion, administration och logistik. Essity utvecklar även digitala lösningar för kunder och konsumenter samt har en stark närvaro inom e-handelsförsäljning och i social media.
Tillväxtpotential i olika regioner
På tillväxtmarknaderna är marknadspenetrationen av lösningar inom hygien och hälsa betydligt lägre än på mogna marknader. Exempelvis är konsumtionen av incontinence products i Asien bara cirka en femtedel av konsumtionen i Västeuropa, och mjukpapperskonsumtionen i Östeuropa är bara cirka en tredjedel av konsumtionen i Västeuropa. Ett flertal trender ökar efterfrågan på tillväxtmarknaderna, däribland högre levnadsstandard, urbanisering samt utveckling av detaljhandel, e-handel och hälso- och sjukvård. På tillväxtmarknaderna har Essity en ökad närvaro och många ledande marknadspositioner.
På mogna marknader har merparten av produktkategorierna, exempelvis baby care och feminine care, nått en hög marknadspenetration. Det betyder att tillväxt främst sker genom innovation och högre marknadsandelar. Inom incontinence products är marknadspenetrationen relativt hög, men lägre inom vissa produkt segment. Genom att öka medvetenheten och minska stigman kring inkontinens finns goda tillväxtmöjligheter.