Incontinence Products Retail
Inom Incontinence Products Retail, med det globalt ledande varumärket TENA, erbjuder Essity ett brett sortiment av inkontinensprodukter inklusive lights by TENA för lättare inkontinens och TENA for Men, inkontinensprodukter speciellt utformade för män. Dessutom säljer Essity absorberande underkläder under varumärkena TENA, TENA for Men, Knix och Modibodi. För varumärkena Knix och Modibodi är en majoritet av försäljningen ”Direct-to-Consumer”. Även varumärket TENA har egna webshops som utvecklats för att hjälpa våra konsumenter med information om inkontinens och vilka lösningar som finns samt ge möjlighet att beställa och få produkterna levererade.
Essity är världens näst största aktör inom Incontinence Products Retail och marknadsledare i Europa och Latinamerika. I Asien är Essity den tredje största aktören och i Nordamerika den fjärde största.
Baby Care
Inom Baby Care erbjuder Essity både öppna barnblöjor och byxbarnblöjor samt barnvårdsprodukter som våtservetter, schampo, lotion och barnoljor. 2022 lanserade Essity en klimatsmart blöja som består av en tvättbar textilbyxa och ett absorberande engångsinlägg.
Essity är världens femte största aktör med försäljning främst i Europa och Sydostasien. I Europa är Essity den näst största aktören med varumärkena Libero och Lotus samt detaljhandelns egna märkesvaror. Essitys starkaste marknad är Norden, där varumärket Libero är marknadsledare. I Sydostasien är Essity verksamt under varumärket Drypers och är marknadsledare i Malaysia.
Feminine Care
Inom Feminine Care erbjuder Essity ett brett produktsortiment som inkluderar exempelvis bindor, trosskydd, tamponger, intimtvål, intimservetter, absorberande underkläder och menskoppar.
Essity är världens femte största aktör med flera starka regionala varumärken som stöds av Essitys globala varumärkesplattform för gemensam innovation, marknadsföring och konsumentinsikt. I Europa är Essity den tredje största aktören med varumärken som Libresse, Bodyform och Nana. Essity är marknadsledare i Latinamerika med varumärkena Saba och Nosotras. I Australien är Essity marknadsledare med varumärkena Libra, TOM Organic och Modibodi. Libresse är varumärket för Feminine Care även i Asien där Essity, genom sitt majoritetsägande i Vinda, är den tionde största aktören. Genom förvärvet av Knix under 2022 har Essity även en närvaro inom Feminine Care i Nordamerika med varumärket Knix.
Consumer Tissue
Inom Consumer Tissue erbjudande Essity toalett- och hushållspapper, näsdukar, ansikts-, våt- och pappersservetter. Essity är världens tredje största leverantör av Consumer Tissue med närvaro främst i Europa, Asien och Latinamerika. I Europa är Essity marknadsledare med varumärken som Lotus, Tempo, Zewa, Cushelle och Plenty samt under detaljhandels egna varumärken. I Kina och Asien är Essity marknadsledare genom majoritetsägandet av Vinda med varumärke med samma namn. I Latinamerika är Essity den tredje största aktören med varumärken som Regio och Familia.
Intimate Hygiene inkluderar kategorierna Feminine Care och Incontinence Products Retail. Det snabbast växande produktsegmentet inom Intimate Hygiene är absorberande underkläder. Efter förvärven 2022 av Knix och Modibodi är Essity global marknadsledare inom absorberande underkläder* med mål att bli världens snabbast växande bolag inom Intimate Hygiene.
Essity har även lanserat varumärket Issviva som riktar sig till kvinnor i klimakteriet. Issviva är en innovativ global e-handelsplattform som tillhandahåller kunskap och lösningar för kvinnor i klimakteriet. Issvivas produktutbud består av vitaminer, mineraler, tillskott och intimhygienprodukter som kompletterar Essitys nuvarande varumärken inom inkontinens och mensskydd.
*Estimat baserat på marknadsdata sammanställd av Essity