Essity B 288.4 (-0.9 SEK) on 01-Jun-2023 17:29
Select region

Global Site

USA USA Russia Russia Germany Germany Mexico Mexico Netherlands Netherlands France France Sweden Sweden Italy Italy Spain Spain

Menade du

    Advancerad sök

    Snabbresultat

    Se allt resultat

    Dessa länkar kanske kan hjälpa

    Koncernens pressmeddelanden

    Koncernnyheter

    Kalender

    Essity logo
    Varumärken
    Hållbarhet

    Om Essity

    Vi är ett globalt ledande hygien- och hälsobolag

    Utforska Om Essity

    Kort om Essity
    Syfte och vision Våra övertygelser Vår historia
    Affärsområden
    Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene Omvärld och marknad E-handel
    Breaking Barriers to Well-being
    Strategi
    Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
    Organisation och ledning
    Styrelse Koncernledning
    Bolagsstyrning
    Bolagsordning Bolagsstämma Valberedning Revision Styrelsens arbete Ersättning Riktlinjer för ersättning Policys
    Riskhantering

    Varumärken

    Varumärken

    Hållbarhet

    För människors och planetens välbefinnande

    Utforska Hållbarhet

    Innovation

    Innovationer som gör skillnad

    Utforska Innovation

    Produkter och lösningar
    Digitalisering
    Essity Ventures
    Våra senaste innovationer

    Karriär

    Karriär

    Lediga jobb
    Jobba på Essity
    Vårt medarbetarengagemang Utbildning och utveckling Varför välja Essity? Barrier Breakers
    Studenter & Utexaminerade
    Utexaminerade Studenter Praktikplatser Lärlingsplatser
    Karriärberättelser
    Alumni-nätverket
    Kontakta oss
    Total Rewards

    Investerare

    Vi är ett globalt ledande hygien- och hälsobolag

    Utforska Investerare

    Essity som investering
    Mål och utfall
    Essity-aktien
    Data per aktie Aktieägare Utdelning Analytiker Handelsinformation Omvandling av aktier Aktiekapitalets utveckling Indexes
    Finansiella data
    Rapporter
    Delårsrapporter Årsredovisningar Prospectus
    Presentationer & webcasts
    Webbpresentationer affärsområden
    Kapitalmarknadsdag 2021
    Investor Day 2019
    Skuldfinansiering
    Låneprogram Kreditbetyg Finansieringskällor Nyckeltal
    Essity-data
    Förvärv och avyttringar
    Investerarkalender
    Kontakta Investor Relations
    Prenumerera

    Media

    Media

    Pressmeddelanden
    Nyheter
    Bilder & filmer
    Essity i social medier
    Prenumerera
    Presskontakt
    Lokala presskontakter
    Home
    Investerare
    Mål och utfall
    Investerare
    Essity som investering Mål och utfall Essity-aktien Finansiella data Rapporter Presentationer & webcasts Webbpresentationer affärsområden Kapitalmarknadsdag 2021 Skuldfinansiering Essity-data Förvärv och avyttringar Investerarkalender Kontakta Investor Relations Prenumerera

    Mål och utfall

    Finansiella mål

    Årlig försäljningstillväxt
    Mål:

    >5%

    Utfall 2022:

    17,7%

    Se fotnot 1)
    Under 2022 uppgick försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, till 17,7 procent, varav volym 1,7 procent, pris/mix 14,0 procent och förvärv 2,0 procent.
    Justerad avkastning på sysselsatt kapital
    Mål senast 2025:

    >17%

    senast 2025
    Utfall 2022:

    9,7%

    Se fotnot 2)
    Under 2022 påverkades avkastningen negativt av betydande kostnadsinflation främst för råvaror, energi och distribution. Betydligt högre försäljningspriser, högre volymer och bättre mix påverkade resultatet positivt.
    Kapitalstrukturspolicy
    Mål:
    Upprätthålla ”Solid investment grade rating”
    Utfall 2022:
    "Solid investment grade rating"
    Nettolåneskulden uppgick till 62 869 MSEK. Nettolåneskulden i förhållande till justerad EBITDA2) uppgick till 3,08.
    Utdelningspolicy
    Mål:
    Långsiktig stabil och stigande utdelning.
    Utfall 2022:

    7,25

    Utdelning per aktie, SEK
    För verksamhetsåret 2022 höjdes utdelningen med 4 procent jämfört med 2021 till 7,25 SEK per aktie.

    Hållbarhetsmål

    Science Based Targets
    Mål 2030:

    -35%

    Scope 1 och 2
    Utfall 2022:

    -18%

    Scope 1 och 2
    Målen är jämfört med 2016
    Essitys klimatpåverkande utsläpp delas in i tre olika klasser (Scope) beroende på ursprung. Scope 1 och 2 är direkt kopplade till Essitys produktion. Scope 3 redovisar de indirekta utsläppen i värdekedjan.
    Mål 2030:

    -18%

    Scope 3
    Utfall:

    -10%

    Scope 33)
    Förpackningar
    Mål 2025:

    85%

    Utfall 2022:

    80%

    Andel förpackningar tillverkade av förnybart och/eller återvunnet material
    Essity strävar efter 100 procent återvinningsbarhet och 85 procent förnybara eller återvunna material i bolagets förpackningar. Detta mål gäller för såväl pappers– som plastförpackningar för Essitys varumärken.
    Produktionsavfall
    Mål 2030:

    100%

    Utfall 2022:

    62%

    Andel avfall som material- eller energiåtervinns
    Resurseffektivitet och minskning av avfall är viktigt i Essitys produktionsanläggningar. Målet är att allt produktionsavfall ska material- eller energiåtervinnas 2030, vilket minskar utsläppen av växthusgaser.
    Färskfiber
    Mål:

    100%

    Utfall 2022:

    97%

    Andel FSCTM- eller PEFCTM-certifierad färskfiber
    Via certifieringar som Forest Stewardship Council (FSC) och Programme for the Endorsement of Forest Certification (PEFC) säkerställer Essity hållbara fiber-inköp och förhindrar därmed avskogning samt främjar biologisk mångfald. 
    Hållbara innovationer
    Mål:

    >50%

    Utfall 2022:

    68%

    Andel som medfört sociala och/eller miljömässiga förbättringar
    Hållbara innovationer mäts som andel av intäkterna från innovationer som lanserats under de senaste tre åren. Under 2022 lanserades exempelvis Leukoplast Eco, Libero Touch hybridblöja samt absorberande underkläder under varumärken som Libresse, Bodyform, Saba, TOM Organic samt TENA.
    Hälsa och säkerhet
    Mål 2025:

    -75%

    Utfall 2022:

    -39%

    Minskning av frekvensen registrerbara olyckor jämfört med 2019
    I antal registrerbara olyckor (TRI) ingår antal olyckor med sjukfrånvaro (LTA), skada med alternativt arbete (RWC) och olyckor som krävt medicinsk behandling (MTC). I alla Essitys produktionsanläggningar sker ett målinriktat och systematiskt arbete med säkerhetsfrågor.
    Könsfördelning på chefsnivåer
    Mål 2025:

    40/60%

    Utfall 2022:

    32/68%

    Essitys mål är att könsfördelningen på alla chefsnivåer (koncernledning, höga chefer och medelhöga chefer) ska ligga inom intervallet 40/60 procent senast 2025, där majoritetsgrupp utifrån kön utgör högst 60 procent. Målet redovisas som ett sammanvägt utfall för de tre chefsnivåerna.
    Ansvarsfulla inköp
    Mål 2025:

    95%

    Utfall 2022:

    90%

    Andel av total inköpskostnad från leverantörer som uppfyller Essitys globala leverantörsstandard
    Essity har en global leverantörsstandard för att säkerställa ansvarsfull affärsverksamhet och respekt för mänskliga rättigheter i bolagets leverantörskedja.
    Affärsetik och uppförandekod
    Mål:

    100%

    Utfall 2022:

    90%

    Andel nya medarbetare som utbildats i uppförandekoden
    Uppförandekoden beskriver hur medarbetare ska agera, hur bolaget bedriver sin verksamhet, intressenternas förväntningar på Essity och Essitys engagemang för mänskliga rättigheter. Samtliga helägda dotterbolag är bundna av uppförandekoden.
    1) Inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv.
    2) Exklusive jämförelsestörande poster.
    3) Utfall per 2021.
    Års- och hållbarhetsredovisning
    Läs även vår års- och hållbarhetsredovisning

    empty

    Essity logo
    Om Essity Karriär Varumärken Breaking Barriers to Well-being Kontakta oss
    Integritetspolicy Cookies Användarvilkor

    Tel +46 8-788 51 00

    © Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige