Mål och utfall
Finansiella mål
Årlig försäljningstillväxt
Mål:
>5%
Utfall 2021:
4,5%
Se fotnot 1)
Under 2021 uppgick försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, till 4,5 procent. Den organiska försäljningstillväxten, vilken exkluderar valutaeffekter, förvärv och avyttringar, uppgick till 3,3 procent varav volym 1,8 procent och pris/mix 1,5 procent.
Under 2021 uppgick försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, till 4,5 procent. Den organiska försäljningstillväxten, vilken exkluderar valutaeffekter, förvärv och avyttringar, uppgick till 3,3 procent varav volym 1,8 procent och pris/mix 1,5 procent.
Justerad avkastning på sysselsatt kapital
Mål 2025:
>17%
senast 2025
Utfall 2021:
12,0%
Se fotnot 2)
Under 2021 påverkades avkastningen negativt av betydande kostnadsinflation främst för råvaror, energi och distribution. Högre försäljningspriser, högre volymer, bättre mix och kostnadsbesparingar påverkade resultatet positivt.
Under 2021 påverkades avkastningen negativt av betydande kostnadsinflation främst för råvaror, energi och distribution. Högre försäljningspriser, högre volymer, bättre mix och kostnadsbesparingar påverkade resultatet positivt.
Nedan, vänligen se hur vi ska nå vårt mål för justerad avkastning för sysselsatt kapital på >17% senast 2025.
Kapitalstrukturspolicy
Mål:
Upprätthålla ”Solid investment grade rating”
Utfall 2021:
Solid investment grade rating
Nettolåneskulden uppgick till 55 433 MSEK. Nettolåneskulden i förhållande till justerad EBITDA2) uppgick till 2,77.
Utdelningspolicy
Mål:
Långsiktig stabil och stigande utdelning.
Utfall 2021:
7,00
Utdelning per aktie, SEK
Utdelningen höjdes med 4 procent jämfört med 2020 till 7,00 SEK per aktie för verksamhetsåret 2021.
Hållbarhetsmål
Science Based Targets
Mål 2030:
-35%
Scope 1 och 2
Utfall 2021:
-15%
Scope 1 och 2
Målen är jämfört med 2016
Essitys klimatpåverkande utsläpp delas in i tre olika klasser (Scope) beroende på ursprung. Scope 1 och 2 är direkt kopplade till Essitys produktion. Scope 3 redovisar de indirekta utsläppen i värdekedjan.
Essitys klimatpåverkande utsläpp delas in i tre olika klasser (Scope) beroende på ursprung. Scope 1 och 2 är direkt kopplade till Essitys produktion. Scope 3 redovisar de indirekta utsläppen i värdekedjan.
Mål 2030:
-18%
Scope 3
Utfall:
-9%
Scope 33)
Förpackningar
Mål 2025:
85%
Utfall 2021:
78%
Andel förpackningar tillverkade av förnybart och/eller återvunnet material
Essity strävar efter 100 procent återvinningsbarhet och 85 procent förnybara eller återvunna material i bolagets förpackningar. Detta mål gäller för såväl pappers– som plastförpackningar för Essitys varumärken.
Essity strävar efter 100 procent återvinningsbarhet och 85 procent förnybara eller återvunna material i bolagets förpackningar. Detta mål gäller för såväl pappers– som plastförpackningar för Essitys varumärken.
Produktionsavfall
Mål 2030:
100%
Utfall 2021:
64%
Andel avfall som material- eller energiåtervinns
Resurseffektivitet och minskning av avfall är viktigt i Essitys produktionsanläggningar. Målet är att allt produktionsavfall ska materialeller energiåtervinnas 2030, vilket minskar utsläppen av växthusgaser.
Resurseffektivitet och minskning av avfall är viktigt i Essitys produktionsanläggningar. Målet är att allt produktionsavfall ska materialeller energiåtervinnas 2030, vilket minskar utsläppen av växthusgaser.
Färskfiber
Mål:
100%
Utfall 2021:
98%
Andel FSCTM- eller PEFCTM-certifierad färskfiber
Via certifieringar som Forest Stewardship Council (FSC) och Programme for the Endorsement of Forest Certification (PEFC) säkerställer Essity hållbara fiberinköp och förhindrar därmed avskogning samt främjar biologisk mångfald.
Via certifieringar som Forest Stewardship Council (FSC) och Programme for the Endorsement of Forest Certification (PEFC) säkerställer Essity hållbara fiberinköp och förhindrar därmed avskogning samt främjar biologisk mångfald.
Hållbara innovationer
Mål:
>50%
Utfall 2021:
59%
Andel som medfört sociala och/eller miljömässiga förbättringar
Hållbara innovationer mäts som andel av intäkterna från innovationer som lanserats under de senaste tre åren. Exempel på hållbara innovationer under 2021 var Tork rengöringsdukar, TENA Silhouette tvättbara absorberande underkläder och Libresse menskopp.
Hållbara innovationer mäts som andel av intäkterna från innovationer som lanserats under de senaste tre åren. Exempel på hållbara innovationer under 2021 var Tork rengöringsdukar, TENA Silhouette tvättbara absorberande underkläder och Libresse menskopp.
Hälsa och säkerhet
Mål 2025:
-75%
Utfall 2021:
-43%
Minskning av frekvensen registrerbara olyckor jämfört med 2019
2021 började Essity mäta en total TRI–frekvens (Total Recordable Injuries) för att synliggöra olyckor som kräver medicinsk behandling. I alla Essitys produktionsanläggningar sker ett målinriktat och systematiskt arbete med säkerhetsfrågor.
2021 började Essity mäta en total TRI–frekvens (Total Recordable Injuries) för att synliggöra olyckor som kräver medicinsk behandling. I alla Essitys produktionsanläggningar sker ett målinriktat och systematiskt arbete med säkerhetsfrågor.
Könsfördelning på chefsnivåer
Mål 2025:
40/60%
Utfall 2021:
32/68%
Se fotnot 4)
Essitys mål är att könsfördelningen på alla chefsnivåer (koncernledning, höga chefer och medelhöga chefer) ska ligga inom intervallet 40/60 procent senast 2025. Målet redovisas som ett sammanvägt utfall för de tre chefsnivåerna.
Ansvarsfulla inköp
Mål 2025:
95%
Utfall 2021:
88%
Andel av total inköpskostnad från leverantörer som uppfyller Essitys globala leverantörsstandard
Essity har en global leverantörsstandard för att säkerställa ansvarsfull affärsverksamhet och respekt för mänskliga rättigheter i bolagets leverantörskedja.
Affärsetik och uppförandekod
Mål:
100%
Utfall 2021:
92%
Andel nya medarbetare som utbildats i uppförandekoden
Uppförandekoden beskriver hur medarbetare ska agera, hur bolaget bedriver sin verksamhet, intressenternas förväntningar på Essity och Essitys engagemang för mänskliga rättigheter. Samtliga helägda dotterbolag är bundna av uppförandekoden.
Uppförandekoden beskriver hur medarbetare ska agera, hur bolaget bedriver sin verksamhet, intressenternas förväntningar på Essity och Essitys engagemang för mänskliga rättigheter. Samtliga helägda dotterbolag är bundna av uppförandekoden.