Mål och utfall
Finansiella mål
Årlig försäljningstillväxt
Mål:
>5%
Utfall 2023:
6,7%
Under 2023 uppgick försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, till 6,7 procent, varav volym –3,7 procent, pris/mix 9,5 procent och förvärv 0,9 procent. Se fotnot 1)
Justerad avkastning på sysselsatt kapital
Mål senast 2025:
>17%
Utfall 2023:
16,4%
Under 2023 påverkades resultatet positivt av högre försäljningspriser, bättre produktmix och kostnadsbesparingar. Se fotnot 2)
Kapitalstrukturspolicy
Mål:
Upprätthålla ”Solid investment grade rating”
Utfall 2023:
"Solid investment grade rating"
Nettolåneskulden uppgick till 49 964 MSEK. Nettolåneskulden i förhållande till justerad EBITDA2) uppgick till 2,00.
Utdelningspolicy
Mål:
Långsiktig stabil och stigande utdelning.
Utfall 2023:
7,75
Utdelning per aktie, SEK
Styrelsen föreslår en höjning av utdelningen med 7 procent jämfört med 2022 till 7,75 SEK per aktie för verksamhetsåret 20233).
Hållbarhetsmål
Science-based targets
Mål 2030:
-35%
Scope 1 och 2
Utfall 2023:
-26%
Scope 1 och 2
Målen är jämfört med 2016
Essitys klimatpåverkande utsläpp delas in i tre olika klasser (Scope) beroende på ursprung. Scope 1 och 2 är direkt kopplade till Essitys produktion. Scope 3 redovisar de indirekta utsläppen i värdekedjan.
Mål 2030:
-18%
Scope 3
Utfall:
-10%
Scope 34)
Hållbara innovationer
Mål:
>50%
Utfall 2023:
85%
Andel som medfört sociala och/eller miljömässiga förbättringar
Hållbara innovationer mäts som andel av intäkterna från innovationer som lanserats under de senaste tre åren. Under 2022 lanserades exempelvis Leukoplast Eco, Libero Touch hybridblöja samt absorberande underkläder under varumärken som Libresse, Bodyform, Saba, TOM Organic samt TENA.
Hälsa och säkerhet
Mål 2025:
-75%
Utfall 2023:
-58%
Minskning av frekvensen registrerbara olyckor jämfört med 2019
I antal registrerbara olyckor (TRI) ingår antal olyckor med sjukfrånvaro (LTA), skada med alternativt arbete (RWC) och olyckor som krävt medicinsk behandling (MTC). I alla Essitys produktionsanläggningar sker ett målinriktat och systematiskt arbete med säkerhetsfrågor.
Könsfördelning på chefsnivåer
Mål 2025:
40/60%
Utfall 2023:
32/68%
Essitys mål är att könsfördelningen på alla chefsnivåer (koncernledning, höga chefer och medelhöga chefer) ska ligga inom intervallet 40/60 procent senast 2025, där majoritetsgrupp utifrån kön utgör högst 60 procent. Målet redovisas som ett sammanvägt utfall för de tre chefsnivåerna.
Färskfiber
Mål:
100%
Utfall 2023:
98%
Andel FSCTM- eller PEFCTM-certifierad färskfiber
Via certifieringar som Forest Stewardship Council (FSC) och Programme for the Endorsement of Forest Certification (PEFC) säkerställer Essity hållbara fiber-inköp och förhindrar därmed avskogning samt främjar biologisk mångfald.
Produktionsavfall
Mål 2030:
100%
Utfall 2023:
67%
Andel avfall som material- eller energiåtervinns
Resurseffektivitet och minskning av avfall är viktigt i Essitys produktionsanläggningar. Målet är att allt produktionsavfall ska material- eller energiåtervinnas 2030, vilket minskar utsläppen av växthusgaser.
Förpackningar
Mål 2025:
85%
Utfall 2023:
78%
Andel förpackningar tillverkade av förnybart och/eller återvunnet material
Essity strävar efter 100 procent återvinningsbarhet och 85 procent förnybara eller återvunna material i bolagets förpackningar. Detta mål gäller för såväl pappers– som plastförpackningar för Essitys varumärken.
Ansvarsfulla inköp
Mål 2025:
95%
Utfall 2023:
92%
Andel av total inköpskostnad från leverantörer som uppfyller Essitys globala leverantörsstandard
Essity har en global leverantörsstandard för att säkerställa ansvarsfull affärsverksamhet och respekt för mänskliga rättigheter i bolagets leverantörskedja.
Affärsetik och uppförandekod
Mål:
100%
Utfall 2023:
88%
Andel nya medarbetare som utbildats i uppförandekoden
Uppförandekoden beskriver hur medarbetare ska agera, hur bolaget bedriver sin verksamhet, intressenternas förväntningar på Essity och Essitys engagemang för mänskliga rättigheter. Samtliga helägda dotterbolag är bundna av uppförandekoden.