Essity B 258.3 (+1 SEK) on 11-Aug-2022 17:29
Select region

Global Site

USA USA Russia Russia Germany Germany Mexico Mexico Netherlands Netherlands France France Sweden Sweden Italy Italy Spain Spain
Essity logo
Varumärken Hållbarhet

Om Essity

Kort om Essity
Syfte och vision Våra övertygelser Vår historia Essitys varumärke
Affärsområden
Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene Omvärld och marknad Marknadspositioner E-handel
Breaking Barriers to Well-being
Stories och videos Våra partners Rapporter
Strategi
Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
Innovation
Essity Ventures
Organisation och ledning
Styrelse VD & Vice VD Affärs- och globala enheter Koncernfunktioner
Bolagsstyrning
Bolagsordning Bolagsstämma Valberedning Revision Styrelsens arbete Ersättning Riktlinjer för ersättning Policys
Riskhantering

Varumärken

Hållbarhet

Innovation

Essity Ventures
Produkter och lösningar
Digitalisering
Våra senaste innovationer

Karriär

Lediga jobb
Jobba på Essity
Vårt medarbetarengagemang Utbildning och utveckling Varför välja Essity? Barrier Breakers
Studenter & Utexaminerade
Utexaminerade Studenter Praktikplatser Lärlingsplatser
Karriärberättelser
Alumni-nätverket
Kontakta oss
Total Rewards

Investerare

Essity som investering
Mål och utfall
Essity-aktien
Data per aktie Aktieägare Utdelning Analytiker Handelsinformation Omvandling av aktier Aktiekapitalets utveckling Indexes
Finansiella data
Rapporter
Delårsrapporter Årsredovisningar Prospectus
Presentationer & webcasts
Kapitalmarknadsdag 2021
Investor Day 2019
Skuldfinansiering
Låneprogram Kreditbetyg Finansieringskällor Nyckeltal
Essity-data
Förvärv och avyttringar
Investerarkalender
Kontakta Investor Relations
Prenumerera

Media

Pressmeddelanden
Nyheter
Bilder & filmer
Essity i social medier
Prenumerera
Presskontakt
Lokala presskontakter
Home
Om Essity
Om Essity
Kort om Essity Affärsområden Breaking Barriers to Well-being Diversity, Equity and Inclusion Strategi Innovation Organisation och ledning Bolagsstyrning Riskhantering

Internationella mensdagen

Många saknar tillgång till hygienprodukter och tillräckliga sanitetsinrättningar. Under denna dag och resten av året förespråkar vi vikten av att bryta stigmat kring menstruation och tillgänglighet av menstruationsinrättningar. Det krävs fortfarande mycket åtgärder för att ge kvinnor möjlighet att nå sin fulla potential runt om i världen.

Joséphine Edwall-Björklund, Senior Vice President Communication på Essity
Att bryta hinder för välbefinnande

42 % av kvinnorna har avstått från att gå till skolan eller arbeta på grund av mens. Det är oacceptabelt att vår värld fortfarande inte har tillhandahållit säker utbildning och arbetsmiljöer under 2020, säger Joséphine Edwall-Björklund, kommunikationschef på Essity.

Läs hela Joséphines text
EssityUnicefMexico-2880x1300.jpg
Essity och UNICEF Mexiko undervisar tillsammans

Essity (med våra varumärken SABA och Tork) samarbetar med UNICEF i Mexiko för att utbilda 4 000 elever och 500 lärare i Mexiko City och Chihuahua om attityder och vanor i samband med menstruationshygienhantering, menstruationstabuer och handtvättning. Projektet heter Hygiene is our right och belyser barn och ungas rättigheter i relation till hälsa, utbildning och jämställdhet.

Läs mer
MHD-Infographic-Covershot-1920x1080.jpg

Nyckelinsikter

Se viktiga insikter om mens, produkttillgänglighet och frågor om komfort.

Den fullständiga rapporten kommer att släppas i september i år
Avslappningsaktiviteter

Stress under den pågående coronaviruspandemin kan påverka kropps- och menstruationscykler.

Klicka här för att få pragmatiska avslappningsaktiviteter från Bodyform
LibressePlanInternationalCoOp-1920x1080.jpg
Partner Collaboration

Essity through Libresse is donating 100 000 SEK in Sweden to Plan International organization where we partner to support for equal rights for girls in relation to Menstrual Hygiene Day 2020.

More about "Blodigt allvar" (in Swedish)
Ta hand om din vulva

En global studie avslöjar kvinnors strävan efter den perfekta vulvan. Men det finns ett problem. Den existerar inte. Bodyforms kampanj Viva La Vulva firar vulvan i alla dess vackra former och kämpar mot myter, osäkerhet och stereotyper som kvinnor utsätts för när de försöker ta hand om sin vulva.

Läs mer
Partnersamarbete

”Mensfattigdom” betyder att man inte kan få tillgång till sanitetsprodukter och har dålig kunskap om menstruation, ofta på grund av ekonomiska begränsningar. I Storbritannien har en av tio flickor inte råd att köpa menstruationsprodukter. Bodyform samarbetar med In Kind Direct och har sedan 2017 donerat 3,6 miljoner bindor till lokala samhällsgrupper och välgörenhetsorganisationer.

Mer om mensfattigdom
BloodNormal

Mens är normalt, så borde det även vara att prata om det. Vi tror att alla barn bör utbildas om mens för att normalisera menscykler. Bodyform i Storbritannien driver Fear Going to School Less-kampanjen som syftar till att förbättra utbildning om mens och ta itu med tabuer kring mens, oavsett kön och hålls med pojkar och flickor i samma grupp.

För mer information besök Bodyform
Att stärka kvinnor genom att ta deras behov i beaktande

Ett betydande hinder som lämnar många kvinnor i en ogynnsam position, är stigman som finns kring mens. Kvinnor som menstruerar behöver ett privat utrymme för att tvätta sig och hantera sin menstruation. Dessa behov förbises alltför ofta, vilket gör menstruationen till ett hinder för att delta i samhället, utbildning och arbetslivet.

Läs mer
Det är dags att vi talar om mens

Vår studie från 2020 (släppdatum september 2020) visar att fem av tio föräldrar aldrig har pratat med sina döttrar om menstruation. 2018 var detta fyra av tio. Mer aktivering behövs för att få båda föräldrarna att hålla i denna konversation. Mens är naturligt, men hemsamtal för att skapa förtroende och förståelse verkar fortfarande inte vara något som äger rum överallt.

Läs mer
Förändrar samtalen om menstruation

Under de senaste åren har vi sett en förändring i hur man talar offentligt om mens. Beslutsfattare inom både den offentliga och privata sektorn har ett särskilt ansvar för att driva denna förändring. Även företag som arbetar inom detta område har en roll att spela i att utmana tabun kring mens.

Läs mer

Öka medvetenheten om menscykelns roll för kvinnors hälsa

En mängd hälsotillstånd påverkas av menscykeln, men kunskapen om detta är dålig både bland läkare och patienter – vilket kan leda till felaktiga diagnoser eller felaktig behandling.

Läs mer

Lägesrapport nr 1 av 3 – kvinnors hälsa och menstruationshygien

I maj 2018 publicerades hygien- och hälsorapporten med titeln ”Personligt välbefinnande – nyckeln till offentlig utveckling”.

Läs hela rapporten
Essity logo
Varumärken Om Essity Essentials Initiative Kontakta oss
Integritetspolicy Cookies Användarvilkor

Tel +46 8-788 51 00

© Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige