We’re using cookies to give you the best experience possible of Essity.com. Read more about the cookies we use and how to change your settings:

Essity B 261.6 (+0.1 SEK) on 24-Jan-2021 18:51

Select region


Global Site


  • USA
  • Russia
  • Germany
  • Mexico
  • Netherlands
  • France
  • Sweden
  • Italy
  • Spain
Essity
  • Om Essity (current)

    Om Essity

    Kort om Essity

    • Mission och vision
    • Våra övertygelser
    • Historia
    • Essitys varumärke

    Essitys verksamhet

    • Personal Care
    • Consumer Tissue
    • Professional Hygiene
    • Hygien- och hälsomarknaden

    Essentials Initiative

    • Initiativet
    • Stories och videos
    • Våra partners
    • Rapporter
    • Events

    Strategi

    • Våra strategier
    • Våra mål

    Innovation

    • Essity Ventures

    Organisation och ledning

    • Styrelse
    • VD & Vice VD
    • Affärs- och globala enheter
    • Koncernfunktioner

    Bolagsstyrning

    • Bolagsordning
    • Bolagsstämma
    • Valberedning
    • Revision
    • Styrelsens arbete
    • Ersättning
    • Affärsstyrning
    • Riktlinjer för ersättning
    • Övriga policys

    Riskhantering

  • Varumärken (current)
  • Hållbarhet (current)

    Hållbarhet

    Vad vi gör

    • Välbefinnande
    • Mer från mindre
    • Cirkularitet och avfall

    Hur vi gör det

    • Ansvarsfulla inköp
    • Resurseffektiv produktion
    • Affärsetik
    • Samarbeten och ståndpunkter

    Varför vi gör det

    • Våra ambitioner för framtiden
    • Vår syn på FN:s mål för hållbar utveckling
    • Vetenskapligt baserade mål

    Mänskliga rättigheter

    Hållbarhetsdata

    • Års- och hållbarhetsredovisning
    • Vårt hållbarhetsarbete i korthet
    • Hållbara produkter
    • Resursledningssystemet RMS
    • Hållbarhetsdata
    • Certifiering
    • Väsentlighetsanalys

    Utmärkelser och index inom Hållbarhet

  • Karriär (current)

    Karriär

    Lediga jobb

    Jobba på Essity

    • Vårt medarbetarengagemang
    • Utbildning och utveckling
    • Varför välja Essity?

    Studenter & Utexaminerade

    • Utexaminerade
    • Studenter
    • Praktik- och lärlingsplatser
    • Apprenticeshps

    Karriärberättelser

    Alumni-nätverket

    Kontakta oss

  • Investerare (current)

    Investerare

    Mål och utfall

    Essity-aktien

    • Data per aktie
    • Ägarförhållanden
    • Utdelning
    • Analytiker
    • Handelsinformation
    • Omvandling av aktier
    • Aktiekapitalets utveckling
    • Indexes

    Finansiella data

    Rapporter

    • Delårsrapporter
    • Årsredovisningar
    • Prospectus

    Presentationer & webcasts

    Kreditmarknad

    • Låneprogram
    • Kreditbetyg
    • Finansieringskällor
    • Nyckeltal

    Essity-data

    Förvärv och avyttringar

    Investerarkalender

    Kontakta Investor Relations

    Prenumerera

  • Media (current)

    Media

    Pressmeddelanden

    Nyheter

    Bilder & filmer

    Essity i social medier

    Prenumerera

    Presskontakt

    • Lokala presskontakter
  • COVID-19 (current)
© Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige | Tel +46 8-788 51 00
  • Home
  • Om Essity
  • Essentials Initiative
  • Events
  • Menstrual Hygiene Day

Om Essity

Kort om Essity Essitys verksamhet Essentials Initiative
Initiativet
Stories och videos
Slices of Life Hygiene - A Circle of Life Participation for Progress Produkter talar hållbarhet COVID-19 Documentries Essential Talks - A Podcast Health & Safety Week
Våra partners
United Nations Foundation WSSCC Fotografiska Unicef
Rapporter
Events
World Continence Week Menstrual Hygiene Day World Hand Hygiene Day World Lymphedema Day International Womens Day Global Handwashing Day Wound Care Awareness
Strategi Innovation Organisation och ledning Bolagsstyrning Riskhantering

Internationella mensdagen

Många saknar tillgång till hygienprodukter och tillräckliga sanitetsinrättningar. Under denna dag och resten av året förespråkar vi vikten av att bryta stigmat kring menstruation och tillgänglighet av menstruationsinrättningar. Det krävs fortfarande mycket åtgärder för att ge kvinnor möjlighet att nå sin fulla potential runt om i världen.

Joséphine Edwall-Björklund, Senior Vice President Communication på Essity

Att bryta hinder för välbefinnande

42 % av kvinnorna har avstått från att gå till skolan eller arbeta på grund av mens. Det är oacceptabelt att vår värld fortfarande inte har tillhandahållit säker utbildning och arbetsmiljöer under 2020, säger Joséphine Edwall-Björklund, kommunikationschef på Essity.

  • Läs hela Joséphines text
EssityUnicefMexico-2880x1300.jpg

Essity och UNICEF Mexiko undervisar tillsammans

Essity (med våra varumärken SABA och Tork) samarbetar med UNICEF i Mexiko för att utbilda 4 000 elever och 500 lärare i Mexiko City och Chihuahua om attityder och vanor i samband med menstruationshygienhantering, menstruationstabuer och handtvättning. Projektet heter Hygiene is our right och belyser barn och ungas rättigheter i relation till hälsa, utbildning och jämställdhet.

  • Läs mer
MHD-Infographic-Covershot-1920x1080.jpg

Nyckelinsikter

Se viktiga insikter om mens, produkttillgänglighet och frågor om komfort.

  • Den fullständiga rapporten kommer att släppas i september i år

Avslappningsaktiviteter

Stress under den pågående coronaviruspandemin kan påverka kropps- och menstruationscykler.

  • Klicka här för att få pragmatiska avslappningsaktiviteter från Bodyform
LibressePlanInternationalCoOp-1920x1080.jpg

Partner Collaboration

Essity through Libresse is donating 100 000 SEK in Sweden to Plan International organization where we partner to support for equal rights for girls in relation to Menstrual Hygiene Day 2020.

  • More about "Blodigt allvar" (in Swedish)

Ta hand om din vulva

En global studie avslöjar kvinnors strävan efter den perfekta vulvan. Men det finns ett problem. Den existerar inte. Bodyforms kampanj Viva La Vulva firar vulvan i alla dess vackra former och kämpar mot myter, osäkerhet och stereotyper som kvinnor utsätts för när de försöker ta hand om sin vulva.

  • Läs mer

Partnersamarbete

”Mensfattigdom” betyder att man inte kan få tillgång till sanitetsprodukter och har dålig kunskap om menstruation, ofta på grund av ekonomiska begränsningar. I Storbritannien har en av tio flickor inte råd att köpa menstruationsprodukter. Bodyform samarbetar med In Kind Direct och har sedan 2017 donerat 3,6 miljoner bindor till lokala samhällsgrupper och välgörenhetsorganisationer.

  • Mer om mensfattigdom

BloodNormal

Mens är normalt, så borde det även vara att prata om det. Vi tror att alla barn bör utbildas om mens för att normalisera menscykler. Bodyform i Storbritannien driver Fear Going to School Less-kampanjen som syftar till att förbättra utbildning om mens och ta itu med tabuer kring mens, oavsett kön och hålls med pojkar och flickor i samma grupp.

  • För mer information besök Bodyform

Att stärka kvinnor genom att ta deras behov i beaktande

Ett betydande hinder som lämnar många kvinnor i en ogynnsam position, är stigman som finns kring mens. Kvinnor som menstruerar behöver ett privat utrymme för att tvätta sig och hantera sin menstruation. Dessa behov förbises alltför ofta, vilket gör menstruationen till ett hinder för att delta i samhället, utbildning och arbetslivet.

  • Läs mer

Det är dags att vi talar om mens

Vår studie från 2020 (släppdatum september 2020) visar att fem av tio föräldrar aldrig har pratat med sina döttrar om menstruation. 2018 var detta fyra av tio. Mer aktivering behövs för att få båda föräldrarna att hålla i denna konversation. Mens är naturligt, men hemsamtal för att skapa förtroende och förståelse verkar fortfarande inte vara något som äger rum överallt.

  • Läs mer

Förändrar samtalen om menstruation

Under de senaste åren har vi sett en förändring i hur man talar offentligt om mens. Beslutsfattare inom både den offentliga och privata sektorn har ett särskilt ansvar för att driva denna förändring. Även företag som arbetar inom detta område har en roll att spela i att utmana tabun kring mens.

  • Läs mer

Öka medvetenheten om menscykelns roll för kvinnors hälsa

En mängd hälsotillstånd påverkas av menscykeln, men kunskapen om detta är dålig både bland läkare och patienter – vilket kan leda till felaktiga diagnoser eller felaktig behandling.

  • Läs mer

Lägesrapport nr 1 av 3 – kvinnors hälsa och menstruationshygien

I maj 2018 publicerades hygien- och hälsorapporten med titeln ”Personligt välbefinnande – nyckeln till offentlig utveckling”.

  • Läs hela rapporten
  • Varumärken
  • Om Essity
  • Essentials Initiative
  • Kontakta oss
  • Integritetspolicy
  • Cookies
  • Användarvilkor
© Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige | Tel +46 8-788 51 00