Essity B 288.4 (-0.9 SEK) on 01-Jun-2023 17:29
Select region

Global Site

USA USA Russia Russia Germany Germany Mexico Mexico Netherlands Netherlands France France Sweden Sweden Italy Italy Spain Spain

Menade du

    Advancerad sök

    Snabbresultat

    Se allt resultat

    Dessa länkar kanske kan hjälpa

    Koncernens pressmeddelanden

    Koncernnyheter

    Kalender

    Essity logo
    Varumärken
    Hållbarhet

    Om Essity

    Vi är ett globalt ledande hygien- och hälsobolag

    Utforska Om Essity

    Kort om Essity
    Syfte och vision Våra övertygelser Vår historia
    Affärsområden
    Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene Omvärld och marknad E-handel
    Breaking Barriers to Well-being
    Strategi
    Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
    Organisation och ledning
    Styrelse Koncernledning
    Bolagsstyrning
    Bolagsordning Bolagsstämma Valberedning Revision Styrelsens arbete Ersättning Riktlinjer för ersättning Policys
    Riskhantering

    Varumärken

    Varumärken

    Hållbarhet

    För människors och planetens välbefinnande

    Utforska Hållbarhet

    Innovation

    Innovationer som gör skillnad

    Utforska Innovation

    Produkter och lösningar
    Digitalisering
    Essity Ventures
    Våra senaste innovationer

    Karriär

    Karriär

    Lediga jobb
    Jobba på Essity
    Vårt medarbetarengagemang Utbildning och utveckling Varför välja Essity? Barrier Breakers
    Studenter & Utexaminerade
    Utexaminerade Studenter Praktikplatser Lärlingsplatser
    Karriärberättelser
    Alumni-nätverket
    Kontakta oss
    Total Rewards

    Investerare

    Vi är ett globalt ledande hygien- och hälsobolag

    Utforska Investerare

    Essity som investering
    Mål och utfall
    Essity-aktien
    Data per aktie Aktieägare Utdelning Analytiker Handelsinformation Omvandling av aktier Aktiekapitalets utveckling Indexes
    Finansiella data
    Rapporter
    Delårsrapporter Årsredovisningar Prospectus
    Presentationer & webcasts
    Webbpresentationer affärsområden
    Kapitalmarknadsdag 2021
    Investor Day 2019
    Skuldfinansiering
    Låneprogram Kreditbetyg Finansieringskällor Nyckeltal
    Essity-data
    Förvärv och avyttringar
    Investerarkalender
    Kontakta Investor Relations
    Prenumerera

    Media

    Media

    Pressmeddelanden
    Nyheter
    Bilder & filmer
    Essity i social medier
    Prenumerera
    Presskontakt
    Lokala presskontakter
    Home
    Om Essity
    Strategi
    Essitys affärsmodell
    Om Essity
    Kort om Essity Affärsområden Breaking Barriers to Well-being Strategi
    Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
    Organisation och ledning Bolagsstyrning Riskhantering

    Affärsmodell

    BusinessModel-Swe-1920x1080.jpg

    Essitys affärsmodell syftar till att uppnå lönsam tillväxt och skapa mervärde för våra intressenter i linje med vår affärsidé.

    Läs mer

    Års- och hållbarhetsredovisning 2022
    Resurser

    Essity använder resurser i form av finansiellt kapital där eget kapital uppgick till cirka 77 miljarder SEK och nettolåneskulden uppgick till cirka 63 miljarder SEK 2022. Vidare används humankapital med cirka 48 000 medarbetare och deras kompetens och erfarenhet samt intellektuellt kapital som forskning och utveckling, patent, licenser, innovation, system och goodwill. Essity använder även kapital i form av råmaterial, anläggningar och infrastruktur nödvändiga för produktion samt relationskapital som inkluderar Essitys relationer med interna och externa intressenter.

    Dessutom använder Essity sig av naturkapital i verksamheten, exempelvis skog, energi och vatten. Genom att arbeta för ökad effektivitet och minskad resursanvändning stärker Essity bolagets konkurrenskraft och minskar miljöpåverkan.

    Ansvarsfulla inköp och hållbar tillverkning

    Essitys viktigaste råvaror är massa, returpapper och oljebaserade material. Bolaget strävar efter att minska användningen av råvaror.

    Essity har cirka 90 produktionsanläggningar globalt. Arbetet med att effektivisera anläggningarna är en kontinuerlig process som inkluderar digitalisering och automatisering, med ambitionen om en hållbar och effektiv produktion i världsklass. Kostnad för sålda varor uppgick till cirka 117 miljarder SEK. Varav råvaror och förnödenheter cirka 65,5 miljarder SEK, distributionskostnader cirka 15,7 miljarder SEK och energi cirka 9,6 miljarder SEK. Essity ställer höga krav på sina leverantörer och arbetar genom hela leverantörskedjan för att garantera ansvarsfulla inköp.

    Hållbara innovationer

    Kontinuerlig innovation är avgörande för att ständigt förbättra människors hygien, hälsa och välbefinnande och för att bidra till ett hållbart och cirkulärt samhälle. Essity har en global enhet som arbetar med varumärken, innovation och hållbarhet med stöd av innovationscenter i Frankrike, Kina, Mexiko, Sverige, Tyskland och USA. Kostnaderna för forskning och utveckling uppgick under året till cirka 1,6 miljarder SEK, vilket motsvarar cirka 1,0 procent av koncernens nettoomsättning.

    InnovationsImage-ASR21-1920x1080.jpg

    Marknadsföring och Försäljning

    Essity arbetar aktivt med att bygga kännedom kring bolagets varumärke och syfte samt bolagets produktvarumärken och driver globala och lokala initiativ för att öka medvetenhet och standard kring hygien och hälsa. Essitys marknadsföringskostnader 2022 uppgick till cirka 7,6 miljarder SEK, vilket motsvarade 4,8 procent av nettoomsättningen. En ökande del av marknadsföringen sker digitalt.

    Kund- och konsumentinsikt

    Startpunkten för Essitys verksamhet är kundoch konsumentinsikt. Genom kunskap om människors dagliga behov och utmaningar utvecklar vi erbjudanden som ökar välbefinnande och livskvalitet för människor varje dag.

    Ledande lösningar inom hygien och hälsa

    Essity är global marknadsledare inom incontinence products med varumärket TENA och inom professional hygiene med varumärket Tork. Dessutom har Essity starka varumärken inom övriga produktkategorier. I 90 procent av bolagets varumärkesförsäljning är Essity nummer ett eller två.

    Värdeskapande för våra intressenter

    Kund- och konsumentvärde skapas genom ledande lösningar som ger ökat välbefinnande och ökad livskvalitet. Värde skapas för medarbetare, leverantörer och samhälle genom exempelvis arbetstillfällen, ersättning, skatt, ökat välbefinnande och hållbarhetsarbete samt samhällsengagemang. Essity skapar värde till aktieägare genom utdelning och positiv aktiekursutveckling. Vi arbetar för att maximera aktieägarvärde och samtidigt prioritera miljö- och sociala frågor genom att ta hänsyn till finansiella, miljömässiga och sociala parametrar i våra affärsbeslut.

    Våra mål: 

    • Skapa ökat värde för aktieägarna genom lönsam tillväxt 
    • Öka livskvaliteten varje dag för fler människor 
    • Bidra till ett hållbart och cirkulärt samhälle 
    • Vinna med medarbetare och kultur
    Essity logo
    Om Essity Karriär Varumärken Breaking Barriers to Well-being Kontakta oss
    Integritetspolicy Cookies Användarvilkor

    Tel +46 8-788 51 00

    © Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige