Affärsmodell
Essitys affärsmodell syftar till att uppnå lönsam tillväxt och skapa mervärde för våra intressenter i linje med vår affärsidé.
Essitys affärsmodell syftar till att uppnå lönsam tillväxt och skapa mervärde för våra intressenter i linje med vår affärsidé.
Essity använder resurser i form av finansiellt kapital där eget kapital uppgick till cirka 77 miljarder SEK och nettolåneskulden uppgick till cirka 63 miljarder SEK 2022. Vidare används humankapital med cirka 48 000 medarbetare och deras kompetens och erfarenhet samt intellektuellt kapital som forskning och utveckling, patent, licenser, innovation, system och goodwill. Essity använder även kapital i form av råmaterial, anläggningar och infrastruktur nödvändiga för produktion samt relationskapital som inkluderar Essitys relationer med interna och externa intressenter.
Dessutom använder Essity sig av naturkapital i verksamheten, exempelvis skog, energi och vatten. Genom att arbeta för ökad effektivitet och minskad resursanvändning stärker Essity bolagets konkurrenskraft och minskar miljöpåverkan.
Essitys viktigaste råvaror är massa, returpapper och oljebaserade material. Bolaget strävar efter att minska användningen av råvaror.
Essity har cirka 90 produktionsanläggningar globalt. Arbetet med att effektivisera anläggningarna är en kontinuerlig process som inkluderar digitalisering och automatisering, med ambitionen om en hållbar och effektiv produktion i världsklass. Kostnad för sålda varor uppgick till cirka 117 miljarder SEK. Varav råvaror och förnödenheter cirka 65,5 miljarder SEK, distributionskostnader cirka 15,7 miljarder SEK och energi cirka 9,6 miljarder SEK. Essity ställer höga krav på sina leverantörer och arbetar genom hela leverantörskedjan för att garantera ansvarsfulla inköp.
Kontinuerlig innovation är avgörande för att ständigt förbättra människors hygien, hälsa och välbefinnande och för att bidra till ett hållbart och cirkulärt samhälle. Essity har en global enhet som arbetar med varumärken, innovation och hållbarhet med stöd av innovationscenter i Frankrike, Kina, Mexiko, Sverige, Tyskland och USA. Kostnaderna för forskning och utveckling uppgick under året till cirka 1,6 miljarder SEK, vilket motsvarar cirka 1,0 procent av koncernens nettoomsättning.
Essity arbetar aktivt med att bygga kännedom kring bolagets varumärke och syfte samt bolagets produktvarumärken och driver globala och lokala initiativ för att öka medvetenhet och standard kring hygien och hälsa. Essitys marknadsföringskostnader 2022 uppgick till cirka 7,6 miljarder SEK, vilket motsvarade 4,8 procent av nettoomsättningen. En ökande del av marknadsföringen sker digitalt.
Startpunkten för Essitys verksamhet är kundoch konsumentinsikt. Genom kunskap om människors dagliga behov och utmaningar utvecklar vi erbjudanden som ökar välbefinnande och livskvalitet för människor varje dag.
Essity är global marknadsledare inom incontinence products med varumärket TENA och inom professional hygiene med varumärket Tork. Dessutom har Essity starka varumärken inom övriga produktkategorier. I 90 procent av bolagets varumärkesförsäljning är Essity nummer ett eller två.
Kund- och konsumentvärde skapas genom ledande lösningar som ger ökat välbefinnande och ökad livskvalitet. Värde skapas för medarbetare, leverantörer och samhälle genom exempelvis arbetstillfällen, ersättning, skatt, ökat välbefinnande och hållbarhetsarbete samt samhällsengagemang. Essity skapar värde till aktieägare genom utdelning och positiv aktiekursutveckling. Vi arbetar för att maximera aktieägarvärde och samtidigt prioritera miljö- och sociala frågor genom att ta hänsyn till finansiella, miljömässiga och sociala parametrar i våra affärsbeslut.
Våra mål: