Essity B 254.5 (-3 SEK) on 25-May-2022 17:29
Select region

Global Site

USA USA Russia Russia Germany Germany Mexico Mexico Netherlands Netherlands France France Sweden Sweden Italy Italy Spain Spain
Essity logo
Varumärken Hållbarhet

Om Essity

Kort om Essity
Syfte och vision Våra övertygelser Historia Essitys varumärke
Affärsområden
Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene Omvärld och marknad Marknadspositioner E-handel
Breaking Barriers to Well-being
Stories och videos Våra partners Rapporter
Strategi
Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
Innovation
Essity Ventures
Organisation och ledning
Styrelse VD & Vice VD Affärs- och globala enheter Koncernfunktioner
Bolagsstyrning
Bolagsordning Bolagsstämma Valberedning Revision Styrelsens arbete Ersättning Riktlinjer för ersättning Policys
Riskhantering

Varumärken

Hållbarhet

Innovation

Essity Ventures
Produkter och lösningar
Digitalisering
Våra senaste innovationer

Karriär

Lediga jobb
Jobba på Essity
Vårt medarbetarengagemang Utbildning och utveckling Varför välja Essity? Barrier Breakers
Studenter & Utexaminerade
Utexaminerade Studenter Praktikplatser Lärlingsplatser
Karriärberättelser
Alumni-nätverket
Kontakta oss
Total Rewards

Investerare

Essity som investering
Mål och utfall
Essity-aktien
Data per aktie Aktieägare Utdelning Analytiker Handelsinformation Omvandling av aktier Aktiekapitalets utveckling Indexes
Finansiella data
Rapporter
Delårsrapporter Årsredovisningar Prospectus
Presentationer & webcasts
Kapitalmarknadsdag 2021
Investor Day 2019
Skuldfinansiering
Låneprogram Kreditbetyg Finansieringskällor Nyckeltal
Essity-data
Förvärv och avyttringar
Investerarkalender
Kontakta Investor Relations
Prenumerera

Media

Pressmeddelanden
Nyheter
Bilder & filmer
Essity i social medier
Prenumerera
Presskontakt
Lokala presskontakter
Home
Om Essity
Strategi
Essitys affärsmodell
Om Essity
Kort om Essity Affärsområden Breaking Barriers to Well-being Strategi
Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
Innovation Organisation och ledning Bolagsstyrning Riskhantering

Vår affärsmodell

Affärsmodell för lönsam tillväxt, hållbart värdeskapande och ökat välbefinnande

Essitys affärsmodell

Läs mer

Digital Års- och hållbarhetsredovisning 2021
Resurser

Essity använder resurser i form av finansiellt kapital där eget kapital uppgick till cirka 69 miljarder SEK och nettolåneskulden uppgick till cirka 55 miljarder SEK för 2021. Vidare används humankapital med cirka 46 000 medarbetare och deras kunskap, skicklighet och erfarenhet samt intellektuellt kapital som forskning och utveckling, patent, licenser, innovation, system och goodwill. Essity använder tillverkat kapital i form av råmaterial, anläggningar och infrastruktur nödvändiga för produktion samt relationskapital som inkluderar Essitys relationer med interna och externa intressenter med vilka vi delar värderingar, trovärdighet och lojalitet. Dessutom använder Essity sig av naturkapital i verksamheten, exempelvis skog, energi och vatten.

Ansvarsfulla inköp och hållbar tillverkning

2021 köpte Essity råvaror och förnödenheter för cirka 46 miljarder SEK. De viktigaste råvarorna är massa, returpapper och oljebaserade material. Essity har cirka 90 produktionsanläggningar globalt. Arbetet med att effektivisera anläggningarna är en kontinuerlig process som inkluderar digitalisering och automatisering, med ambitionen om en hållbar och effektiv produktion i världsklass. Kostnad för sålda varor uppgick till cirka 87 miljarder SEK, varav transport- och distributionskostnader cirka 12 miljarder SEK. Essity ställer höga krav på sina leverantörer och arbetar genom hela leverantörskedjan för att garantera ansvarsfulla inköp.

Hållbara innovationer

Ständig innovation är avgörande för att kontinuerligt förbättra människors hygien, hälsa och välbefinnande och för att bidra till ett hållbart och cirkulärt samhälle. Essity har en global enhet som arbetar med varumärken, innovation och hållbarhet med stöd av innovationscenter i Frankrike, Kina, Mexiko, Sverige, Tyskland och USA. Kostnaderna för forskning och utveckling uppgick under året till cirka 1,5 miljarder SEK, vilket motsvarar cirka 1,2 procent av koncernens nettoomsättning.

InnovationsImage-ASR21-1920x1080.jpg

Marknadsföring och Försäljning

Essitys marknadsföringskostnader 2021 uppgick till cirka 6,7 miljarder SEK, vilket motsvarade 5,5 procent av nettoomsättningen. En ökande del av marknadsföringen sker digitalt. Under 2021 svarade detaljhandeln för 60 procent av nettoomsättningen, business-to-business för 22 procent och vårdsektorn för 18 procent.

Kund- och konsumentinsikt

Startpunkten för Essitys verksamhet är kund- och konsumentinsikt. Genom kunskap om människors dagliga behov och utmaningar utvecklar vi erbjudanden som ökar välbefinnande och livskvalitet för människor varje dag.

Ledande lösningar inom hygien och hälsa

Essity är global marknadsledare inom incontinence products med varumärket TENA och inom professional hygiene med varumärket Tork. Dessutom har Essity starka varumärken inom övriga produktkategorier. Essity är därutöver nummer ett eller två inom minst en produktkategori i ett 90-tal länder.

Värdeskapande för våra intressenter

Essity skapar värde till aktieägare genom avkastning och utdelning. Vi arbetar för att maximera aktieägarvärde och samtidigt prioritera miljö och sociala frågor genom att ta hänsyn till finansiella, miljömässiga och sociala parametrar i våra affärsbeslut. Kund- och konsumentvärde skapas genom att våra lösningar ger ökat välbefinnande och ökad livskvalitet. Värde skapas till medarbetare, leverantörer och samhälle genom exempelvis arbetstillfällen, ersättning, skatt, ökat välbefinnande och hållbarhetsarbete samt samhällsengagemang.

Essity logo
Varumärken Om Essity Essentials Initiative Kontakta oss
Integritetspolicy Cookies Användarvilkor

Tel +46 8-788 51 00

© Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige