Vår affärsmodell
Affärsmodell för lönsam tillväxt, hållbart värdeskapande och ökat välbefinnande

Affärsmodell för lönsam tillväxt, hållbart värdeskapande och ökat välbefinnande
Essity använder resurser i form av finansiellt kapital där eget kapital uppgick till cirka 69 miljarder SEK och nettolåneskulden uppgick till cirka 55 miljarder SEK för 2021. Vidare används humankapital med cirka 46 000 medarbetare och deras kunskap, skicklighet och erfarenhet samt intellektuellt kapital som forskning och utveckling, patent, licenser, innovation, system och goodwill. Essity använder tillverkat kapital i form av råmaterial, anläggningar och infrastruktur nödvändiga för produktion samt relationskapital som inkluderar Essitys relationer med interna och externa intressenter med vilka vi delar värderingar, trovärdighet och lojalitet. Dessutom använder Essity sig av naturkapital i verksamheten, exempelvis skog, energi och vatten.
2021 köpte Essity råvaror och förnödenheter för cirka 46 miljarder SEK. De viktigaste råvarorna är massa, returpapper och oljebaserade material. Essity har cirka 90 produktionsanläggningar globalt. Arbetet med att effektivisera anläggningarna är en kontinuerlig process som inkluderar digitalisering och automatisering, med ambitionen om en hållbar och effektiv produktion i världsklass. Kostnad för sålda varor uppgick till cirka 87 miljarder SEK, varav transport- och distributionskostnader cirka 12 miljarder SEK. Essity ställer höga krav på sina leverantörer och arbetar genom hela leverantörskedjan för att garantera ansvarsfulla inköp.
Ständig innovation är avgörande för att kontinuerligt förbättra människors hygien, hälsa och välbefinnande och för att bidra till ett hållbart och cirkulärt samhälle. Essity har en global enhet som arbetar med varumärken, innovation och hållbarhet med stöd av innovationscenter i Frankrike, Kina, Mexiko, Sverige, Tyskland och USA. Kostnaderna för forskning och utveckling uppgick under året till cirka 1,5 miljarder SEK, vilket motsvarar cirka 1,2 procent av koncernens nettoomsättning.
Essitys marknadsföringskostnader 2021 uppgick till cirka 6,7 miljarder SEK, vilket motsvarade 5,5 procent av nettoomsättningen. En ökande del av marknadsföringen sker digitalt. Under 2021 svarade detaljhandeln för 60 procent av nettoomsättningen, business-to-business för 22 procent och vårdsektorn för 18 procent.
Startpunkten för Essitys verksamhet är kund- och konsumentinsikt. Genom kunskap om människors dagliga behov och utmaningar utvecklar vi erbjudanden som ökar välbefinnande och livskvalitet för människor varje dag.
Essity är global marknadsledare inom incontinence products med varumärket TENA och inom professional hygiene med varumärket Tork. Dessutom har Essity starka varumärken inom övriga produktkategorier. Essity är därutöver nummer ett eller två inom minst en produktkategori i ett 90-tal länder.
Essity skapar värde till aktieägare genom avkastning och utdelning. Vi arbetar för att maximera aktieägarvärde och samtidigt prioritera miljö och sociala frågor genom att ta hänsyn till finansiella, miljömässiga och sociala parametrar i våra affärsbeslut. Kund- och konsumentvärde skapas genom att våra lösningar ger ökat välbefinnande och ökad livskvalitet. Värde skapas till medarbetare, leverantörer och samhälle genom exempelvis arbetstillfällen, ersättning, skatt, ökat välbefinnande och hållbarhetsarbete samt samhällsengagemang.