Essity B 276.7 (+2.7 SEK) on 03-Feb-2023 17:29
Select region

Global Site

USA USA Russia Russia Germany Germany Mexico Mexico Netherlands Netherlands France France Sweden Sweden Italy Italy Spain Spain

Did you mean

    Advanced search

    Quick results

    View all results

    These might help

    Koncernens pressmeddelanden

    Koncernnyheter

    Kalender

    Essity logo
    Varumärken
    Hållbarhet

    Om Essity

    Kort om Essity
    Syfte och vision Våra övertygelser Vår historia Essitys varumärke
    Affärsområden
    Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene Omvärld och marknad Marknadspositioner E-handel
    Breaking Barriers to Well-being
    Stories Våra partners Insikter
    Strategi
    Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
    Innovation
    Essity Ventures
    Organisation och ledning
    Styrelse VD & Vice VD Affärs- och globala enheter Koncernfunktioner
    Bolagsstyrning
    Bolagsordning Bolagsstämma Valberedning Revision Styrelsens arbete Ersättning Riktlinjer för ersättning Policys
    Riskhantering

    Varumärken

    Hållbarhet

    Innovation

    Essity Ventures
    Produkter och lösningar
    Digitalisering
    Våra senaste innovationer

    Karriär

    Lediga jobb
    Jobba på Essity
    Vårt medarbetarengagemang Utbildning och utveckling Varför välja Essity? Barrier Breakers
    Studenter & Utexaminerade
    Utexaminerade Studenter Praktikplatser Lärlingsplatser
    Karriärberättelser
    Alumni-nätverket
    Kontakta oss
    Total Rewards

    Investerare

    Essity som investering
    Mål och utfall
    Essity-aktien
    Data per aktie Aktieägare Utdelning Analytiker Handelsinformation Omvandling av aktier Aktiekapitalets utveckling Indexes
    Finansiella data
    Rapporter
    Delårsrapporter Årsredovisningar Prospectus
    Presentationer & webcasts
    Webbpresentationer affärsområden
    Kapitalmarknadsdag 2021
    Investor Day 2019
    Skuldfinansiering
    Låneprogram Kreditbetyg Finansieringskällor Nyckeltal
    Essity-data
    Förvärv och avyttringar
    Investerarkalender
    Kontakta Investor Relations
    Prenumerera

    Media

    Pressmeddelanden
    Nyheter
    Bilder & filmer
    Essity i social medier
    Prenumerera
    Presskontakt
    Lokala presskontakter
    Home
    Om Essity
    Strategi
    Essitys affärsmodell
    Om Essity
    Kort om Essity Affärsområden Breaking Barriers to Well-being Diversity, Equity and Inclusion Strategi
    Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
    Innovation Organisation och ledning Bolagsstyrning Riskhantering

    Vår affärsmodell

    Affärsmodell för lönsam tillväxt, hållbart värdeskapande och ökat välbefinnande

    Essitys affärsmodell

    Läs mer

    Digital Års- och hållbarhetsredovisning 2021
    Resurser

    Essity använder resurser i form av finansiellt kapital där eget kapital uppgick till cirka 69 miljarder SEK och nettolåneskulden uppgick till cirka 55 miljarder SEK för 2021. Vidare används humankapital med cirka 46 000 medarbetare och deras kunskap, skicklighet och erfarenhet samt intellektuellt kapital som forskning och utveckling, patent, licenser, innovation, system och goodwill. Essity använder tillverkat kapital i form av råmaterial, anläggningar och infrastruktur nödvändiga för produktion samt relationskapital som inkluderar Essitys relationer med interna och externa intressenter med vilka vi delar värderingar, trovärdighet och lojalitet. Dessutom använder Essity sig av naturkapital i verksamheten, exempelvis skog, energi och vatten.

    Ansvarsfulla inköp och hållbar tillverkning

    2021 köpte Essity råvaror och förnödenheter för cirka 46 miljarder SEK. De viktigaste råvarorna är massa, returpapper och oljebaserade material. Essity har cirka 90 produktionsanläggningar globalt. Arbetet med att effektivisera anläggningarna är en kontinuerlig process som inkluderar digitalisering och automatisering, med ambitionen om en hållbar och effektiv produktion i världsklass. Kostnad för sålda varor uppgick till cirka 87 miljarder SEK, varav transport- och distributionskostnader cirka 12 miljarder SEK. Essity ställer höga krav på sina leverantörer och arbetar genom hela leverantörskedjan för att garantera ansvarsfulla inköp.

    Hållbara innovationer

    Ständig innovation är avgörande för att kontinuerligt förbättra människors hygien, hälsa och välbefinnande och för att bidra till ett hållbart och cirkulärt samhälle. Essity har en global enhet som arbetar med varumärken, innovation och hållbarhet med stöd av innovationscenter i Frankrike, Kina, Mexiko, Sverige, Tyskland och USA. Kostnaderna för forskning och utveckling uppgick under året till cirka 1,5 miljarder SEK, vilket motsvarar cirka 1,2 procent av koncernens nettoomsättning.

    InnovationsImage-ASR21-1920x1080.jpg

    Marknadsföring och Försäljning

    Essitys marknadsföringskostnader 2021 uppgick till cirka 6,7 miljarder SEK, vilket motsvarade 5,5 procent av nettoomsättningen. En ökande del av marknadsföringen sker digitalt. Under 2021 svarade detaljhandeln för 60 procent av nettoomsättningen, business-to-business för 22 procent och vårdsektorn för 18 procent.

    Kund- och konsumentinsikt

    Startpunkten för Essitys verksamhet är kund- och konsumentinsikt. Genom kunskap om människors dagliga behov och utmaningar utvecklar vi erbjudanden som ökar välbefinnande och livskvalitet för människor varje dag.

    Ledande lösningar inom hygien och hälsa

    Essity är global marknadsledare inom incontinence products med varumärket TENA och inom professional hygiene med varumärket Tork. Dessutom har Essity starka varumärken inom övriga produktkategorier. Essity är därutöver nummer ett eller två inom minst en produktkategori i ett 90-tal länder.

    Värdeskapande för våra intressenter

    Essity skapar värde till aktieägare genom avkastning och utdelning. Vi arbetar för att maximera aktieägarvärde och samtidigt prioritera miljö och sociala frågor genom att ta hänsyn till finansiella, miljömässiga och sociala parametrar i våra affärsbeslut. Kund- och konsumentvärde skapas genom att våra lösningar ger ökat välbefinnande och ökad livskvalitet. Värde skapas till medarbetare, leverantörer och samhälle genom exempelvis arbetstillfällen, ersättning, skatt, ökat välbefinnande och hållbarhetsarbete samt samhällsengagemang.

    Essity logo
    Om Essity Karriär Varumärken Essentials Initiative Kontakta oss
    Integritetspolicy Cookies Användarvilkor

    Tel +46 8-788 51 00

    © Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige