We’re using cookies to give you the best experience possible of Essity.com. Read more about the cookies we use and how to change your settings:

Essity B 226.3 (+1.4 SEK) on 24-Feb-2018 17:29

Select region


Global site


Grandmother_mother_baby_unloading_diapers_from_car_2.tif

Essitys utbud av Consumer Tissue omfattar toalettpapper, hushållspapper, näsdukar, ansiktsservetter, våtservetter och servetter.

Essity är världens näst största leverantör av Consumer tissue. Essitys utbud av Consumer Tissue omfattar toalettpapper, hushållspapper, näsdukar, ansiktsservetter, våtservetter och servetter. Produkter säljs under Essitys egna varumärken, såsom Lotus, Regio, Tempo och Zewa, och under återförsäljares varumärken.

Konsumentpapper genererade cirka 42 miljarder SEK i nettoomsättning 2016, vilket motsvarade 41 % av Essitys nettoomsättning det året. I slutet av 2016 fanns produktion inom konsumentpapper på 46 anläggningar i 17 länder. På 23 av de 46 anläggningarna fanns även produktion inom professionell hygien.

I Europa är Essity marknadsledande inom konsumentpapper och innehar en marknadsandel som är ungefär dubbelt så stor som den näst största aktören. Essity innehar också starka positioner på flera tillväxtmarknader som i Ryssland och Colombia, där Essity är marknadsledande, och i Mexiko, där det är näst störst. Essity är nummer ett i Kina genom sitt majoritetsaktieinnehav i Vinda. Produkter som säljs under Essitys egna varumärken som står för cirka 64 % av försäljningen, medan resterande 36 % säljs under återförsäljares varumärken. Essitys varumärkesportfölj består av många starka regionala och lokala varumärken. Tempo, Zewa och Lotus är de ledande varumärkena i stora delar av Europa, medan Cushelle, Velvet and Plenty är starka varumärken i Storbritannien och Irland, likaså Edet i Norden och Nederländerna. Tempo är marknadsledande inom näsdukar i Hongkong och Marocko. I Sydamerika marknadsför Essity produkter under varumärkena Familia och Favorita och har starka positioner på tillväxtmarknader, däribland Colombia, Chile och Ecuador. Inom den mexikanska marknaden innehar Essity en stark position med varumärket Regio. Vinda är det ledande varumärket i Kina.

Nettoomsättning 2016

41 560 MSEK 

Organisk försäljningstillväxt 2016

+3 %

Justerad EBITA-marginal 2016

10,7 %