Essity B 294.4 (-0.1 SEK) on 29-Nov-2021 12:29

Det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity förvärvar distributionsrättigheterna till sårbehandlingstekniken Sorbact® i Australien och Nya Zeeland från det australiska bolaget Bayport Brands. Under 2020 uppgick försäljningen av Sorbact® i regionen till 1,7 MAUD (cirka 11 MSEK).

– Det här förvärvet understryker vår ambition att accelerera tillväxten inom avancerad sårvård, där vi uppvisade en god organisk försäljningstillväxt under andra halvåret 2020. Det passar också väl in i vår strategi att etablera en starkare närvaro i Australien och Nya Zeeland där vi utöver vår framgångsrika verksamhet inom Medical Solutions också är i slutfasen av vårt förvärv av Asaleo Care, säger Magnus Groth, vd och koncernchef, Essity.

Sorbact® är en kliniskt etablerad innovation för avancerad sårbehandling, som tillverkas och marknadsförs av Abigo Medical. Essity förvärvade 75 procent av Abigo Medical i februari 2020.

Sorbact® används i sårvårdsprodukter för att förebygga och behandla infektioner. Detta genom en naturlig bindningsmekanism som binder bakterier och svamp. Sorbact® innehåller inte antiseptika eller andra toxiska substanser vilket är positivt för både patienten och miljön.