Essity B 267.3 (+0.9 SEK) on 04-Jul-2025 17:29
Select region

Global Site

Austria Austria Belgium Belgium Canada Canada Denmark Denmark Finland Finland France France Germany Germany Italy Italy Mexico Mexico Netherlands Netherlands Norway Norway Poland Poland Spain Spain Sweden Sweden United Kingdom United Kingdom USA USA

Menade du

  • Spell suggestion...
Advancerad sök

Snabbresultat

Se allt resultat

Dessa länkar kanske kan hjälpa

Press releaser

Nyheter

Kalender

Essity logo
Varumärken
Hållbarhet

Om Essity

Utforska

Kort om Essity
Affärsområden
Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene
Essity i Sverige
Breaking Barriers to Well-being
Syfte och strategi
Organisation och ledning
Styrelse Koncernledning
Bolagsstyrning
Bolagsstämma Valberedning Revision Styrelsens arbete Ersättning Riktlinjer för ersättning Policys

Varumärken

Varumärken

Hållbarhet

För människors och planetens välbefinnande

Utforska Hållbarhet

Innovation

Utforska

Digitalisering
Essity Ventures
Våra senaste innovationer

Karriär

Utforska

Lediga jobb
Jobba på Essity
Vårt medarbetarengagemang Utbildning och utveckling Varför välja Essity? Barrier Breakers Mångfald
Studenter & utexaminerade
Utexaminerade Sommarjobb & Praktikplatser
Stories
Alumni-nätverket
Kontakta oss
Total Rewards

Investerare

Utforska

Investera i Essity
Mål och utfall
Essity-aktien
Aktieägare Utdelning Analytiker Aktieåterköpsprogram Omvandling av aktier Aktiekapitalets utveckling Data per aktie Handelsinformation Indexes
Finansiella data
Finansiella rapporter
Delårsrapporter Årsredovisningar Prospectus
Presentationer & webcasts
Kapitalmarknadsevent
Kapitalmarknadsdag 2024 Webcast om innovation 2023 Webbpresentationer affärsområden 2022 Kapitalmarknadsdag 2021 Investerardag 2019
Skuldfinansiering
Låneprogram Kreditbetyg Finansieringskällor Nyckeltal
Förvärv och avyttringar
Risker och riskhantering
Investerarkalender
Kontakta Investor Relations
Prenumerera

Media

Media

Pressmeddelanden
Nyheter
Bilder & filmer
Essity i social medier
Prenumerera
Presskontakt
Lokala presskontakter
Home
Media
Pressmeddelanden
2022
Media
Pressmeddelanden Nyheter Bilder & filmer Essity i social medier Prenumerera Presskontakt

november 02, 2022

Essity ansluter sig till United Nations Foundations globala initiativ för ökad jämställdhet

Hygien- och hälsobolaget Essity utökar sitt partnerskap med United Nations Foundation genom att ansluta sig till organisationens initiativ #EqualEverywhere för att snabbare nå målet om jämställdhet.

Essity har samarbetat med United Nations Foundation sedan 2016 för att bidra till att de globala målen (Sustainable Development Goals) nås. Ett av Essitys prioriterade mål* är nummer fem: Jämställdhet. Som ett ledande hygien- och hälsobolag som bryter barriärer för välbefinnande har Essity beslutat att delta i UN Foundations årligt återkommande inititativ #EqualEverywhere för att ytterligare öka takten i jämställdhetsarbetet. 

– Som ett hygien- och hälsobolag som utvecklar och erbjuder produkter för alla faser i livet och som bryter stigman kring känsliga, ofta könsrelaterade, ämnen vill vi på Essity göra allt vi kan för att bidra till jämställdhet. Genom att utöka vårt samarbete med UN Foundation fortsätter vi att bidra till globala diskussioner i samarbete med den offentliga sektorn och andra företag för att skynda på framstegen för att uppnå detta viktiga mål, säger Joséphine Edwall Björklund, Senior Vice President, Communications på Essity.

Essity har under många år arbetat för att komma till rätta med kunskapsbrister inom hälsa och hygien under menstruation, och samtidigt lyfta fram kvinnors och flickors rätt till självbestämmande. Essity har sedan 2016 arbetat aktivt för att öka dialogen kring menstruation och hygienfrågor bland ungdomar i Mexiko - ett samarbete som hittills nått 7,5 miljoner människor. Projekt som dessa har startats eftersom forskning visar att menstruationen är det mest stigmatiserade ämnet inom hygien och hälsa, följt av inkontinens och klimakteriet, i länder som Mexiko, Colombia och Brasilien.**

Dessutom är Essitys intimhygienvarumärken, som Bodyform/Libresse/Nosotras/Saba och Tena, i högsta grad delaktiga i att bryta tabun med kampanjer som ”Blood Normal”, som var den första tv-reklamen för mensskydd där den blå vätskan ersattes med en mer representativ röd färg, ”Viva La Vulva” som bidrog till att normalisera samtalet om kvinnokroppen och ”The Last Lonely Menopause” som uppmuntrar till samtal om klimakteriet.

– UN Foundations kampanj #EqualEverywhere har som mål att nå ut till, inspirera och mobilisera alla de människor som kämpar för allas jämställdhet, överallt. Vi är mycket glada att inleda ett samarbete med Essity och dra nytta av Essitys oförtröttliga engagemang för jämställdhet, säger Michelle Milford Morse, Vice President, Girls and Women Strategy på UN Foundation.

För att läsa mer om Essitys samarbete med UN Foundation, besök Essitys hemsida. 

Mer information om #EqualEverywhere finns på United Nations Foundations kampanjwebbplats.

* Essitys prioriterade SDG:
- Mål 3: God hälsa och välbefinnande
- Mål 5: Jämställdhet
- Mål 6: Rent vatten och sanitet 
- Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion
- Mål 13: Bekämpa klimatförändringarna
- Mål 15: Ekosystem och biologisk mångfald 

** Essitys Global Hygiene and Health Survey 2022 är baserad på svaren från över 15 000 personer över hela världen.

Essity ansluter sig till United Nations Foundations globala initiativ för ökad jämställdhet
Tillbaka till pressmeddelanden

Share this

Essity logo
Om Essity Karriär Varumärken Breaking Barriers to Well-being Kontakta oss
Integritetspolicy Cookiepolicy Användarvilkor Hantera dina val

Tel +46 8-788 51 00

© 2024 Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige