Genom ett partnerskap med världens största ungdomsturnering i fotboll vill Libresse, ett varumärke från Essity, vara med och driva förändring, krossa myter och bidra med kunskap och förståelse kring mens och träning.

Under turneringen kommer Libresse att informera spelare, tränare och ledare om hur kroppen påverkas under menstruationscykeln, samt erbjuda mensskydd på Gothia Cups 60 spelarboenden runt om i Göteborg. 

- Mensen finns ju där, under några dagar månad ut och månad in – men till skillnad från mycket annat som rör kroppen talas det inte tillräckligt om den inom idrottsvärlden. Genom att utbilda såväl spelare som ledare och tränare om mensens påverkan på kropp och prestation samt ge spelarna trygga mensprodukter hoppas vi kunna förbättra idrottsupplevelsen avsevärt för unga fotbollstjejer. Mensprodukter ska vara lika naturligt i lagväskan som sporttejp och vattenflaska och man ska kunna anpassa träningen beroende på var man befinner sig i menscykeln, säger Oda Mustorp, varumärkesansvarig för Libresse i Norden.

Thomas Andersson, försäljningschef på Gothia Cup, ser positivt på samarbetet med Libresse.

- Tillsammans blir vi en viktig katalysatorkraft för Gothia Cups hållbarhetsarbete under de kommande åren, med sikte på Agenda 2030. Att utbilda både spelare och ledare kring mensfrågan blir en viktig del för Gothia Cups hållbarhetsarbete, allt för att bygga kunskap och arbeta bort tabun, säger Thomas Anderson.

Libresse har sedan tidigare inlett initiativet ”Mensutmaningen” där man tillsammans med FC Rosengård utmanar idrottssverige för att få klubbar att bryta menstabut. 

Om Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.

Om Gothia Cup

Gothia Cup är världens största internationella fotbollscup för ungdomar. Varje år deltar runt 1700 lag från 80 nationer och de spelar 4500 matcher på 1100 planer.

I år äger det rum 16–22 juli i Göteborg.