För tredje året i rad nominerades Essity för sina starka kommunikationsinsatser. I år vann bolaget för Essitys lansering och kommunikation av Tork Paper Circle, världens första tjänst för återvinning av pappershanddukar. Juryns motivering löd:
Årets vinnare av stora kommunikationspriset näringsliv visar kommunikationens avgörande roll för att driva förändring och utveckling. I ett komplext sammanhang har kommunikation och påverkansarbete, riktat till olika målgrupper, gjort det möjligt att utveckla en ny typ av produktcykel. Årets vinnare är kommunikationsavdelningen på Essity
I Essitys vision ligger att förbättra människors välbefinnande. Ett starkt hållbarhetsfokus och kommunikationsavdelningens arbete med att bidra till affären är grundläggande för nomineringen och priset. Projektet med Tork Paper Circle är ett exempel som visar hur Essity arbetar integrerat med flera målgrupper i flera kanaler. Tork Paper Circle lanserades förra året och initialt har Essity totalt återvunnit över 600 ton mjukpapper.
Essitys kommunikationsdirektör Joséphine Edwall-Björklund kommenterade segern.
- Jag är mycket stolt och glad. Lanseringskampanjen för Tork Paper Circle utformades för att möta ett affärsmässigt behov, med hållbarhet och innovation i centrum, och är ett exempel på när dessa delar tillsammans med kommunikation samverkar som bäst. Jag är så stolt över vad vi på Kommunikationsenheten åstadkommer på Essity. Att vara äkta och finna nya grepp präglar sättet vi arbetar. Stort tack till medarbetarna på Tork och kommunikationsavdelningen som tillsammans gjort ett enastående arbete och har all ära i denna nominering. Kommunikation är oerhört betydelsefullt och i dagens samhälle och den tid vi lever i än viktigare. Jag vill också rikta ett stort tack till Sveriges Kommunikatörer, för allt ni gör för vår funktion och för denna virtuella prisutdelning.
Hanna Brogren, generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer kommenterar:
- Essity lyckas ta sig an seriösa, viktiga och ofta allvarliga ämnen på ett engagerande sätt. Här berättar de om processen för återvinning så att det handlar om människor. Det är berättelserna om och av människorna som gör att Essitys övergripande kommunikationsarbete innehåller värme och svarar på frågan ”varför”. Det är bra kommunikation!