Essity har, genom sitt strategiska initiativ Essity Ventures, ingått ett partnerskap med den svenska startupen Endometrix vars app ger kvinnor större förståelse för endometrios och verktyg att göra något åt symptomen. Partnerskapet är det första för Essity Ventures och det första för Essity med en startup i den så kallade femtech-sektorn. 

Uppskattningsvis tvåhundra miljoner kvinnor i världen lider av endrometrios enligt branschorganisationen Endofound. Symtomen - bland annat väldigt kraftiga menssmärtor – har ofta stor negativ påverkan på kvinnors vardag vad gäller allt från utbildning och karriär till socialt liv och sexliv. 

– Essity har länge jobbat för att bryta barriärer för kvinnors välbefinnande genom innovativa lösningar och djärva kampanjer. Med Essity Ventures tar vi nästa steg och samarbetar med de bästa femtech-innovationerna som kan revolutionera framtiden för kvinnors hälsa i olika stadier av livet. Vi tror att Endometrix har kraften att förbättra kvinnors liv inom ett område som fortfarande är dåligt förstått, säger Robert Sjöström, President Global Operational Services och CIO på Essity.

Endometrios innebär att vävnad som liknar livmoderslemhinnan växer utanför livmodern. Ungefär var tionde menstruerande kvinna lider av endometrios, enligt Vårdguiden. Trots utbredningen så tar det i snitt sju år att få diagnosen enligt Statens beredning för medicinsk och social utvärdering. 

– De utmaningar som kvinnor med endometrios möter beror ofta på kunskapsbrist och på normaliseringen av mensvärk i samhället. På Endometrix vill vi att alla kvinnor med mens ska förstå att mensvärk inte är normalt. Vi vill också att de ska få verktyg för att må bättre. Vi är väldigt glada över att tillsammans med ett världsledande bolag inom hälsa och hygien som Essity driva samtalet om endometrios framåt och ge kvinnor konkreta lösningar på deras behov, säger Sushrut Shastri, vd på Endometrix.

Partnerskapet aktiveras genom att kvinnor, via Essitys varumärke Libresse, utan kostnad har erbjudits Endometrix premium-lösning under en månad samt ett välkomstpaket med Libresse-produkter. Genom appen får kvinnorna bland annat tillgång till olika egenvårdsprogram utvecklade av experter på endometrios. De kan också enkelt registrera sina symptom i appen vilket hjälper dem i kontakten med sina vårdgivare. Erbjudandet testas i Sverige och Norge och kommer efter pilotprojektet eventuellt att utvidgas till fler länder.

Om Essity Ventures

Essity Ventures startades av Essity i februari 2020 och är ett strategiskt innovationsinitiativ för att leda omställningen mot ett mer hållbart och digitalt ekosystem inom hälsa och hygien. Essity Ventures samarbetar med och investerar i digitala innovationer inom hälsa och hygien. 

Om Endometrix

Endometrix är ett Stockholmsbaserat startup-bolag grundat 2018. Bolaget har utvecklat en app för att hjälpa människor med endometrios att få ökad förståelse för och förbättra hanteringen och behandlingen av sjukdomen genom hälso-tracking. Endometrix förser också sina användare med verktyg för att sköta sin hälsa genom egenvårdsprogram i appen utvecklade av experter på endometrios. Bolagets mission är att genom digitala lösningar sluta glappet i sjukvården kring reproduktiv hälsa för alla som har en livmoder.                                                              

Om Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.