Det är tidigt på morgonen när Marie Fahlén, kundansvarig på det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity, sätter sig i bilen. Hon är på väg till ett äldreboende där hon ska hålla en utbildning för personalen om hur inkontinensvården kan skräddarsys efter de äldres behov. Efter nio år i rollen är hon van vid att hålla utbildningar och svara på personalens frågor.
– Jag började själv min karriär som undersköterska på ett äldreboende och vet vilken skillnad bra inkontinensvård kan göra för de äldre.
I TENA:s produktportfölj finns allt från diskreta och tunna inkontinensskydd till kraftigare skydd, men också digitala tjänster som TENA Identifi.
– Det är en av Essitys många innovationer. Genom ett inkontinensskydd med inbyggda sensorer kan personalen på till exempel ett vårdboende, under 72 timmar, följa upp när på dygnet urinläckage sker och sedan anpassa toalettrutiner och inkontinensskydd efter det. Det höjer livskvaliteten för patienten samtidigt som det sparar tid för personalen.
Stor nytta av tidigare kunskaper
Efter att ha jobbat några år som undersköterska bestämde sig Marie för att förverkliga en barndomsdröm och utbilda sig till sjuksköterska. Efter examen jobbade hon i cirka tio år på en kirurgi- och urologiavdelning och mottagning, där hon fick möjlighet att vidareutbilda sig till uroterapeut. Det innebar att hon fick ansvar för att driva utredningar och behandla patienter med inkontinens och urologiska åkommor. TENA:s produkter var hon välbekant med så när annonsen om att Essity sökte en kundansvarig för regionen Skåne och Blekinge dök upp såg Marie det som en möjlighet att kliva in i en välbekant, men samtidigt ny värld.
– Jag hade jobbat länge inom kommun och landsting och var nyfiken på den privata sektorn.
Och det är verkligen skillnad. På ett globalt och snabbfotat företag som Essity skapas ständigt nya produkter och tjänster inom hygien- och hälsoområdet och samtidigt möjligheter för personalen att utvecklas. Jag har till exempel fördjupat mig i våra tekniska lösningar.
Flexibla arbetsdagar
Som nyanställd på Essity blev Marie snabbt en i gänget trots att hennes kollegor finns utspridda över hela landet.
– Kulturen är välkomnande och varm. Vi bryr oss om varandra och det är stort fokus på samarbete. Något annat som förenar oss som jobbar på Essity är att vi brinner för att bidra till bättre hygien och hälsa.
Marie besöker regelbundet apotek, äldreboenden och vårdcentraler för att informera om hur inkontinensvården kan utvecklas och förbättras. Under coronapandemin har timmarna i bilen blivit färre och antal digitala möten fler.
– Jag planerar till stor del själv mina arbetsdagar från hemmakontoret, så det finns utrymme för flexibilitet samtidigt som mina kollegor och min chef bara är ett samtal bort.
Tar ett samhällsansvar
Under coronapandemin har Essity bidragit på flera olika sätt, till exempel ställde bolaget om en del av sin produktion för att kunna tillverka munskydd när det var stor brist på det inom vården. Anställda med relevant medicinsk bakgrund har också haft möjlighet att vara tjänstlediga under pandemin för att stötta upp inom vården.
– Jag är just nu tjänstledig en dag i veckan för att hjälpa till med covid-19-vaccinationerna. Det känns väldigt bra att kunna göra en insats. De som kommer till mässhallen för att ta sin spruta är så glada och tacksamma.
Marie lyfter också den samhällsinsats som Essity gör för att bryta de tabun som finns kring inkontinens.
– Många, speciellt män, tycker att det är genant att prata om urinläckage och låter bli att söka hjälp. Genom olika kampanjer försöker vi öka medvetenheten och avdramatisera inkontinens. Det är vanligare än de flesta tror och det finns bra hjälp att få.
Namn: Marie FahlénTitel: Account Manager och uroterapeut
Utbildning: Sjuksköterskeexamen från Blekinge tekniska högskola samt vidareutbildning till uroterapeut på Göteborgs universitet.
Intressen: Påta i trädgården, resor och matlagning.
Favoritinnovation: TENA Identifi samt TENA:s genusskydd som finns i flera färger.