För Susanne Vistam, som alltid varit väldigt omhändertagande och intresserad av människor, kändes vården som ett naturligt val. Hon jobbade först som sjuksköterska inom palliativ vård, därefter som distriktssköterska på en vårdcentral och slutligen som skolsköterska innan hon bytte karriär.

"En träningskompis jobbade som säljare på Essity och gav en väldigt positiv bild. Bolaget är globalt, har många kända varumärken såsom TENA inkontinensskydd, Libero barnblöjor och Libresse mensskydd och satsar mycket på innovation och hållbarhet. Jag blev inspirerad och bestämde mig för att söka när ett ledigt jobb dök upp."

Ökad livskvalitet

Cirka 800 000 svenskar lider av urinläckage – från droppinkontinens till större läckage och i TENAs sortiment finns allt från tunna till kraftigare skydd och engångsunderkläder. I sin roll som säljare av TENA inkontinensskydd besöker Susanne Vistam apotek, vårdcentraler, "hemtjänst och äldreboenden och berättar hur rätt typ av skydd kan bidra till ökad livskvalitet. På äldreboenden kan 80 procent av de boende vara inkontinenta. Vi erbjuder helhetslösningar med individuellt anpassade skydd och utbildning av personalen i hur de ska samarbeta kring en individ. Om de boende får gå på toaletten och ges rätt inkontinensskydd undviks läckage. De äldre kan sova ostört och personalen slipper lägga tid på att tvätta lakan och göra rent. Det sparar både tid och pengar och ger såväl de boende som personalen en bättre vardag."

Innovativa produkter för patientens bästa

Individens behov står i centrum för Essitys innovationsarbete. Bolagets produktutvecklare besöker regelbundet vård- och sjukhem och insikterna ligger till grund för innovationsarbetet. Det har resulterat i en palett av olika inkontinensskyddslösningar, till exempel TENA Identifi, som är en digital lösning för att registrera urinmängden i inkontinensskydd under en kort period. Resultatet används för att planera in rätt tider för toalettassistans och prova ut rätt storlek på inkontinenshjälpmedel utifrån individens behov.

"Det känns verkligen meningsfullt att arbeta med innovativa produkter som gör skillnad" säger Susanne Vistam. 

Men Essitys ambitioner slutar inte där. Då TENA är världsledande inom inkontinensskydd har bolaget också tagit på sig ett annat viktigt uppdrag, nämligen att öka medvetenheten och sprida kunskap om inkontinens. Bland annat utbildas vårdpersonal och anhöriga som vårdar äldre i hemmet. Målet är att bryta de barriärer som förhindrar välbefinnande. 

"Faktum är att 55 procent av männen och 45 procent av kvinnorna känner sig obekväma med att köpa inkontinensprodukter. Detta är något vi försöker ändra på, bland annat genom kampanjer som informerar om hur vanligt det är med inkontinens."

Bättre balans mellan jobb och fritid

I sin roll som säljare på Essity har Susanne Vistam det bästa av två världar – med ena foten kvar i vården och den andra i en snabbfotad och utvecklingsorienterad värld.

"Jag är väldigt glad att jag tog steget och gjorde en nystart i karriären. Min arbetsvardag ser väldigt annorlunda ut i dag. Jag har kontoret hemma och besöker varje dag olika apotek, äldreboenden och vårdcentraler. Det är intensiva dagar men jag upplever ändå att jag kan planera min tid och ha balans i livet."

Att Susanne Vistam inte hade någon tidigare erfarenhet från försäljning var inget som hindrade henne från att söka – eller få – jobbet.

"Essity tittar inte bara på formell kompetens utan också på om du delar bolagets värderingar och är engagerad, kan samarbeta, tar ansvar och bryr dig om människor och miljön."

Medarbetarnas utveckling i fokus

På Essity är varje karriär unik och medarbetarnas utveckling står i fokus. Målet är att alla ska nå sin fulla potential. Susanne Vistam har gjort en utvecklingsplan tillsammans med sin närmsta chef som följs upp regelbundet.  

"Jag har fått en väldigt bra introduktion, säljträning och stöd av en säljcoach. Steg för steg håller jag nu på att utvecklas till en fullfjädrad säljare. Den oro jag hade för att det skulle kännas ensamt att arbeta som säljare visade sig vara helt obefogad. Jag får utlopp för min sociala sida när jag besöker vårdgivare. De eftermiddagar som jag ägnar mig åt administration tycker jag nästan att det är skönt med lite lugn och ro. Ett par gånger per år träffas också alla TENA-säljare för att fylla på med kunskap och byta erfarenheter, vilket är roligt och utvecklande!"

Att kliva in i ett stort globalt bolag har även medfört andra fördelar. Utöver en stor palett av utvecklingsmöjligheter så erbjuds också alla medarbetare regelbundna hälsoundersökningar och friskvårdsbidrag.

"Det är stort fokus på medarbetarnas välmående och trivsel. Jag trodde att jag skulle få en lite undanskymd plats i ett så stort bolag som Essity, men min chef är närvarande och engagerad och kulturen familjär och hjälpsam."

/Skribent/ Jacqueline Fahlander

Kort fakta om Susanne Vistam
 
Roll: Säljare av TENA inkontinensprodukter.
Bakgrund: Har jobbat i nästan 30 år inom vården som sjuksköterska, distriktssköterska och skolsköterska. 
Bor: Nacka utanför Stockholm.
Ålder: 50 år.
Intressen: Träna, åka skidor och umgås med familj och vänner.
 

Är du sjuksköterska och nyfiken på ett karriärbyte? Gör som Susanne Vistam och bli del av vårt team som förbättrar svensk inkontinensvård med hjälp av det globala världsledande varumärket TENA. Välkommen in med din ansökan till våra utannonserade tjänster alternativt skicka in en intresseanmälan direkt till oss. 

Fakta om Essity

Essitys produktportfölj inkluderar allt från datadrivna städsystem från Tork och digitala tjänster för förstagångsföräldrar från Libero till Libresse online-community för tonårsflickor och sensorstyrda inkontinenslösningar från TENA. I Essity ingår även den medicintekniska verksamheten BSN, som är en världsledande leverantör inom kompression, sårbehandling och ortopedi. BSN utvecklar och tillverkar till exempel produkter som JOBST kompressionsstrumpor, Leukoplast kirurgtejp och Actimove knä- och handledsstöd. Läs mer om Essity