november 19, 2025
Essity tilldelas utmärkelsen EcoVadis Platinum 2025 för sitt hållbarhetsarbete
Hygien- och hälsobolaget Essity har återigen tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen Platinum av EcoVadis, en global ledare av hållbarhetsbedömningar för företag. Utmärkelsen placerar Essity bland de främsta 1 procenten av globala bolag som bedömts för sitt hållbarhetsarbete. Resultatet 88 av 100 poäng, en ökning från tidigare år, visar på Essitys kontinuerliga förbättringar och engagemang för ansvarsfulla affärsmetoder.
EcoVadis bedömning, som omfattar över 150 000 företag i 185 länder och 250 branscher, är en omfattande utvärdering av bolags prestationer inom fyra huvudområden: Miljö, Arbetsvillkor och Mänskliga rättigheter, Etik samt Hållbara inköp. 2025 fick Essity betyget ”Outstanding” eller ”Advanced” i alla huvudkategorier, med särskilda styrkor inom miljöansvar, etiskt företagande och transparent rapportering.
EcoVadis noggranna metod belönar inte bara starka policys utan även mätbara åtgärder och resultat. För Essitys centrala fokusområden som påverkar verksamheten, återspeglar hållbarhetsbetyget bolagets omfattande policys inom alla nyckelområden, inklusive rapportering av framsteg mot FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG).
- Hållbarhet är kärnan i Essitys strategi och en del av det dagliga arbetet. EcoVadis Platinum-rating är ett bevis på engagemanget hos våra medarbetare världen över och våra insatser för att skapa långsiktigt värde för människor, samhälle och miljö. Vi är stolta över att bli uppmärksammade som en global ledare inom hållbart företagande och är fortsatt motiverade att höja ribban för positiv påverkan i hela vår organisation och värdekedja, säger Sahil Tesfu, Chief Strategy and Sustainability Officer på Essity.
EcoVadis är en ansedd och ledande oberoende leverantör av hållbarhetsbedömningar för globala värdekedjor. Deras bedömningar baseras på fakta, följer internationella standarder och granskas av hållbarhetsexperter. Företag skattas mellan 0–100, poäng baserat på percentil (Brons, Silver, Guld, Platinum) samt ett scorecard som visar styrkor och förbättringsområden.
Essity delar regelbundet dessa resultat och insikter med kunder och partners globalt.
För ytterligare information, kontakta:
Marc Specque, Public Relations Director, +33 614 316 792, Marc.Specque@essity.com