oktober 23, 2025
Essity stärker förutsättningar för lönsam tillväxt
Hygien- och hälsobolaget Essity lanserar idag åtgärder för att skapa bättre förutsättningar för lönsam tillväxt. Dels genomförs en organisationsförändring som decentraliserar beslutsfattandet och stärker helhetsansvaret för varje produktkategori, dels lanseras ett kostnadsbesparingsprogram som beräknas ge årliga besparingar om cirka 1 miljard SEK med full effekt vid utgången av 2026.
- Idag lanserar vi åtgärder som skapar bättre förutsättningar för Essity att öka tillväxttakten framåt och snabbare nå våra finansiella mål, säger Ulrika Kolsrud, vd och koncernchef Essity.
Organisationsförändringen innebär en förenkling av Essitys struktur och skapar ett tydligare ansvar över hela värdekedjan. Detta kommer ytterligare stärka fokus på kund och konsument, samt öka snabbheten, flexibiliteten och den operationella effektiviteten inom hela koncernen. Förändringen möjliggör ett ökat strategiskt fokus på de produktkategorier och segment med störst potential för lönsam tillväxt.
Den nya organisationen kommer att bestå av affärsområdena Health & Medical, Personal Care, Consumer Tissue, och Professional Hygiene, med ett tydligt helhetsansvar för innovation, produktion, marknadsföring och försäljning inom respektive affärsområde. Det nuvarande affärsområdet Consumer Goods fördelas på Personal Care och Consumer Tissue. Essitys globala enheter Global Marketing & Innovation och Global Supply Chain integreras med de fyra affärsområdena.
Tuomas Yrjölä, chef Global Marketing & Innovation, har utsetts till chef Personal Care. Volker Zöller, chef Consumer Goods EMEA, har utsetts till chef Consumer Tissue. Anand Chandarana och Pablo Fuentes har utsetts till chef Health & Medical respektive chef Professional Hygiene även i den nya organisationen.
Förändringarna träder i kraft den 1 januari 2026. Essitys nya struktur kommer att återspeglas i den finansiella rapporteringen från och med delårsrapporten för det första kvartalet 2026.
Kostnadsbesparingsprogrammet omfattar främst försäljnings- och administrations-kostnader. Marknadsföringskostnader omfattas inte. Programmet beräknas ge årliga besparingar om cirka 1 miljard SEK med full effekt vid utgången av 2026 och kommer delvis att komma från organisationsförändringen. Kostnadsbesparingarna ska huvudsakligen investeras i lönsam volymtillväxt.
Besparingarna från programmet kommer att redovisas, och är utöver de besparingar avseende kostnader för sålda varor (COGS) som bolaget löpande redovisar där ambitionen att uppnå årliga besparingar om SEK 0,5-1 miljard kvarstår. Omstrukturerings-kostnader kommer främst att vara kopplade till personalminskningar och redogöras för senast i samband med delårsrapporten för det fjärde kvartalet 2025.
Notera: Denna information är sådan information som Essity Aktiebolag (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2025 kl. 06:55 CET.
Karl Stoltz, Public Relations Director, +46 709 426 338, karl.stoltz@essity.com