Essity B 262.6 (-5.3 SEK) on 28-Oct-2025 16:39
Select region

Global Site

Austria Austria Belgium Belgium Canada Canada Denmark Denmark Finland Finland France France Germany Germany Italy Italy Mexico Mexico Netherlands Netherlands Norway Norway Poland Poland Spain Spain Sweden Sweden United Kingdom United Kingdom USA USA

Menade du

  • Spell suggestion...
Advancerad sök

Snabbresultat

Se allt resultat

Dessa länkar kanske kan hjälpa

Press releaser

Nyheter

Kalender

Essity logo
Varumärken
Hållbarhet

Om Essity

Utforska

Kort om Essity
Affärsområden
Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene
Essity i Sverige
Breaking Barriers to Well-being
Syfte och strategi
Organisation och ledning
Styrelse Koncernledning
Bolagsstyrning
Bolagsstämma Valberedning Revision Styrelsens arbete Ersättning Riktlinjer för ersättning Policys

Varumärken

Varumärken

Hållbarhet

För människors och planetens välbefinnande

Utforska Hållbarhet

Innovation

Utforska

Digitalisering
Essity Ventures
Våra senaste innovationer

Karriär

Utforska

Lediga jobb
Jobba på Essity
Vårt medarbetarengagemang Utbildning och utveckling Varför välja Essity? Barrier Breakers Mångfald
Studenter & utexaminerade
Utexaminerade Sommarjobb & Praktikplatser
Stories
Alumni-nätverket
Kontakta oss
Total Rewards

Investerare

Utforska

Investera i Essity
Mål och utfall
Essity-aktien
Aktieägare Utdelning Analytiker Aktieåterköpsprogram Omvandling av aktier Aktiekapitalets utveckling Data per aktie Handelsinformation Indexes
Finansiella data
Finansiella rapporter
Delårsrapporter Årsredovisningar Prospectus
Presentationer & webcasts
Kapitalmarknadsevent
Kapitalmarknadsdag 2024 Webcast om innovation 2023 Webbpresentationer affärsområden 2022 Kapitalmarknadsdag 2021 Investerardag 2019
Skuldfinansiering
Låneprogram Kreditbetyg Finansieringskällor Nyckeltal
Förvärv och avyttringar
Risker och riskhantering
Investerarkalender
Kontakta Investor Relations
Prenumerera

Media

Media

Pressmeddelanden
Nyheter
Bilder & filmer
Essity i social medier
Prenumerera
Presskontakt
Lokala presskontakter
Home
Media
Pressmeddelanden
2025
Media
Pressmeddelanden Nyheter Bilder & filmer Essity i social medier Prenumerera Presskontakt

oktober 23, 2025

Delårsrapport Kvartal 3 2025

Organisk tillväxt, högre marginal och starkt kassaflöde

Kvartal 3 2025

  • Nettoomsättningen minskade med 4,5 % till 34 638 (36 274) MSEK. Exkl. valutaomräkningseffekter ökade nettoomsättningen med 322 MSEK.
  • Organisk försäljningstillväxt uppgick till 0,9 %, varav volym 0,2 % och pris/mix 0,7 %
  • EBITA ökade till 5 152 (5 130) MSEK
  • EBITA exkl. IAC minskade med 1 % till 5 056 (5 097) MSEK. Exkl. valutaomräkningseffekter ökade EBITA exkl. IAC med 5 %, motsvarande 278 MSEK.
  • EBITA marginalen exkl. IAC ökade med 0,5 procentenheter till 14,6 (14,1) %
  • ROCE uppgick till 17,9 (17,8) % och ROCE exkl. IAC till 17,6 (17,7) %
  • Periodens resultat, total verksamhet, ökade till 3 358 (3 329) MSEK
  • Resultat per aktie, total verksamhet, ökade till 4,86 (4,73) SEK
  • Den 23 oktober 2025 meddelades att en organisationsförändring och ett kostnadsbesparingsprogram lanseras för att skapa bättre förutsättningar för lönsam tillväxt

VD-KOMMENTAR

Vårt arbete för att driva tillväxt och minska kostnader har gett resultat och tredje kvartalet utvecklades positivt i en fortsatt utmanande marknadssituation. Samtidigt lanserar vi idag åtgärder för att skapa bättre förutsättningar för lönsam tillväxt - en organisationsförändring och ett kostnadsbesparingsprogram.

Positiv organisk försäljningstillväxt

Den organiska tillväxten var positiv jämfört med tredje kvartalet förra året främst drivet av högre priser. Även volym och produktmix bidrog positivt. Alla affärsområden rapporterade positiv organisk tillväxt. Inom Incontinence Products Retail, Feminine Care och Medical Solutions var tillväxten fortsatt stark. Tillväxten för Consumer Tissue var dock negativ, drivet av lägre volymer i Europa. Inom Professional Hygiene, Baby Care och Incontinence Health Care rapporterade vi en positiv volymutveckling jämfört med årets första halvår även om marknaderna fortsatte att vara utmanande.

Stärkta marginaler

Bolagets bruttomarginal förbättrades som ett resultat av högre volymer och priser samt lägre kostnader för sålda varor inklusive kostnadsbesparingar. Vi har minskat kostnadsnivån inom försäljning och administration jämfört med andra kvartalet i år och levererar en stärkt marginal om 14,6 %, ett resultat på över 5 miljarder SEK och ett starkt kassaflöde.

Marknadsanpassad innovation

Innovation är bolagets främsta drivkraft för tillväxt och våra lanseringar anpassas utifrån våra kunder och konsumenters situation. Ett exempel på det är lanseringen av TENA ProSkin Stretch Day & Night, en ny unik inkontinensprodukt som är lätt att ta på och av och underlättar för både patient och vårdpersonal. Produkten bidrar till att sänka kostnaderna för kontinensvård, vilket är särskilt relevant i ljuset av pressade vårdbudgetar.

”Idag lanserar jag åtgärder som skapar bättre förutsättningar för Essity att öka tillväxttakten framåt”

Åtgärder för ökad tillväxttakt

Med ambitionen att öka tillväxttakten, och mot bakgrund av det rådande ekonomiska klimatet, lanseras idag ett antal åtgärder som syftar till att snabbare nå bolagets finansiella mål:

  • Vi genomför en organisationsförändring som decentraliserar beslutsfattandet och stärker end-to-end ansvaret för respektive produktkategori. Genom en förenklad struktur med tydligare ansvarsfördelning stärks bolagets kund- och konsumentfokus, samtidigt som vi ökar vår snabbhet, flexibilitet och operativa effektivitet. Förändringen möjliggör dessutom ett ökat strategiskt fokus på de kategorier med störst potential för lönsam tillväxt.
  • Parallellt lanseras ett besparingsprogram som främst omfattar försäljnings- och administrationskostnader exklusive marknadsföringskostnader. Programmet beräknas ge årliga kostnadsbesparingar om cirka 1 miljard SEK, med full effekt vid utgången av 2026. Organisationsförändringen kommer att bidra till att minska kostnaderna. Besparingarna ska huvudsakligen investeras i lönsam volymtillväxt. Detta program är utöver våra årliga besparingar i kostnader för sålda varor om 0,5 – 1 miljard SEK.

Dessa åtgärder bidrar till målsättningen att nå fler med våra ledande produkter för hygien och hälsa, ta marknadsandelar och maximera produktportföljens potential.

Ulrika Kolsrud, Vd och koncernchef

Inbjudan till presentation

Den 23 oktober 2025 kl. 09:00 presenterar vd och koncernchef Ulrika Kolsrud samt vice vd och CFO Fredrik Rystedt delårsrapporten vid en livesänd webb- och telefonkonferens.

Länk till livesänd presentation som även kan ses i efterhand:

https://essity.videosync.fi/2025-10-23

Kontaktinformation för konferenssamtal med möjlighet att ställa frågor:

UK: +44 (0) 33 0551 02 00

USA: +1 786 697 35 01

SWE: 08 505 204 24

Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge "Essity".

För ytterligare information

Fredrik Rystedt, vice vd och CFO, Tel: 08 788 51 31
Sandra Åberg, chef Investerarrelationer, Tel: 070 564 96 89
Per Lorentz, presschef, Tel: 073 313 30 55

Notera: Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både svensk och engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Information lämnades, genom Karl Stoltz, Media Relations Director, försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2025 klockan 07:00 CET.

Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.

Essity Report SWE
Tillbaka till pressmeddelanden

Share this

Essity logo
Om Essity Karriär Varumärken Kontakta oss
Integritetspolicy Cookiepolicy Användarvilkor Hantera dina val

Tel +46 8-788 51 00

© 2024 Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige