Essity B 289.7 (+3.3 SEK) on 22-Mar-2023 17:29
Select region

Global Site

USA USA Russia Russia Germany Germany Mexico Mexico Netherlands Netherlands France France Sweden Sweden Italy Italy Spain Spain

Did you mean

    Advanced search

    Quick results

    View all results

    These might help

    Koncernens pressmeddelanden

    Koncernnyheter

    Kalender

    Essity logo
    Varumärken
    Hållbarhet

    Om Essity

    Om Essity

    Kort om Essity
    Syfte och vision Våra övertygelser Vår historia Essitys varumärke
    Affärsområden
    Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene Omvärld och marknad E-handel
    Breaking Barriers to Well-being
    Stories Våra partners Insikter
    Strategi
    Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
    Innovation
    Essity Ventures
    Organisation och ledning
    Styrelse Koncernledning
    Bolagsstyrning
    Bolagsordning Bolagsstämma Valberedning Revision Styrelsens arbete Ersättning Riktlinjer för ersättning Policys
    Riskhantering

    Varumärken

    Varumärken

    Hållbarhet

    Hållbarhet

    Innovation

    Innovation

    Essity Ventures
    Produkter och lösningar
    Digitalisering
    Våra senaste innovationer

    Karriär

    Karriär

    Lediga jobb
    Jobba på Essity
    Vårt medarbetarengagemang Utbildning och utveckling Varför välja Essity? Barrier Breakers
    Studenter & Utexaminerade
    Utexaminerade Studenter Praktikplatser Lärlingsplatser
    Karriärberättelser
    Alumni-nätverket
    Kontakta oss
    Total Rewards

    Investerare

    Investerare

    Essity som investering
    Mål och utfall
    Essity-aktien
    Data per aktie Aktieägare Utdelning Analytiker Handelsinformation Omvandling av aktier Aktiekapitalets utveckling Indexes
    Finansiella data
    Rapporter
    Delårsrapporter Årsredovisningar Prospectus
    Presentationer & webcasts
    Webbpresentationer affärsområden
    Kapitalmarknadsdag 2021
    Investor Day 2019
    Skuldfinansiering
    Låneprogram Kreditbetyg Finansieringskällor Nyckeltal
    Essity-data
    Förvärv och avyttringar
    Investerarkalender
    Kontakta Investor Relations
    Prenumerera

    Media

    Media

    Pressmeddelanden
    Nyheter
    Bilder & filmer
    Essity i social medier
    Prenumerera
    Presskontakt
    Lokala presskontakter
    Home
    Media
    Pressmeddelanden
    2022
    Media
    Pressmeddelanden Nyheter Bilder & filmer Essity i social medier Prenumerera Presskontakt

    Oktober 27, 2022

    Delårsrapport Kvartal 3 2022

    1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2022
    (jämfört med samma period föregående år)

    • Nettoomsättningen ökade med 28,2 procent till 112 339 (87 641) MSEK
    • Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 18,4 procent. Den organiska försäljningstillväxten, exklusive valutaeffekter, förvärv och avyttringar, uppgick till 16,3 procent, varav volym 4,1 procent och pris/mix 12,2 procent.
    • Betydande prishöjningar har genomförts och ytterligare höjningar kommer att genomföras
    • En nedskrivning har gjorts av bolagets tillgångar i Ryssland om cirka 1,7 miljarder SEK. Vidare pågår ett arbete för att lämna den ryska marknaden.
    • Rörelseresultatet före avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar (EBITA) uppgick till 7 097
      (11 047) MSEK
    • Justerad EBITA uppgick till 8 974 (10 603) MSEK och justerad EBITA marginal uppgick till 8,0 (12,1) procent. Högre kostnader för råvaror, energi och distribution påverkade marginalen negativt med 12,5 procentenheter. Högre försäljningspriser, högre volymer och bättre mix påverkade marginalen positivt.
    • Avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 7,7 (13,8) procent. Justerad avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 9,2 (13,4) procent.
    • Periodens resultat uppgick till 3 818 (7 592) MSEK
    • Resultat per aktie uppgick till 4,78 (9,45) SEK och justerat resultat per aktie uppgick till 8,50 (9,36) SEK
    • Rörelsens kassaflöde uppgick till 4 071 (4 744) MSEK
    • Förvärv av Knix och Modibodi, två ledande bolag inom absorberande underkläder

     
    KONCERNCHEFENS KOMMENTAR

    Betydande prishöjningar motverkar kostnadsinflationen 

    Essitys nettoomsättning når nya rekord under tredje kvartalet. Vi höjde priserna för våra ledande hygien- och hälsolösningar med i genomsnitt 14,5 procent jämfört med samma period föregående år och samtidigt rapporterar vi högre volymer inom alla affärsområden. Våra prishöjningar kompenserar för den höga kostnadsinflationen med en tidsfördröjning om cirka två kvartal. Vi fortsätter investera i innovation och expansion av våra erbjudanden för ökad livskvalitet för kunder och konsumenter med fler klimatsmarta erbjudanden, starka varumärken och ökad e-handelsförsäljning.

    Under tredje kvartalet 2022 ökade nettoomsättningen med 28,8 procent och uppgick till cirka 40,1 miljarder SEK. Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 17,3 procent, varav pris/mix
    14,8 procent, volym 1,5 procent och förvärv 1,0 procent.

    EBITA uppgick till 2 784 MSEK och justerad EBITA uppgick till 2 990 MSEK, en minskning med 17 procent jämfört med samma period föregående år. Justerad EBITA marginal minskade med 4,0 procentenheter och uppgick till 7,5 procent. Kostnadsinflationen förvärrades ytterligare under tredje kvartalet. Kostnaderna för råvaror, energi och distribution påverkade den justerade EBITA marginalen negativt med 12,7 procentenheter. Vi hanterar detta med omfattande prishöjningar och energipristillägg som kommer ha ytterligare effekt under fjärde kvartalet och under 2023. Trots betydande prishöjningar har vi högre volymer inom alla tre affärsområden. Vi arbetar fortsatt med effektivitetsförbättringar, energibesparingsåtgärder och råmaterialrationaliseringar i hög takt. Försäljnings- och marknadsföringskostnaderna var högre under kvartalet men minskade som andel av nettoomsättningen. Justerad avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 8,4 procent. Resultat per aktie uppgick till
    2,23 SEK.

    Miljöavtrycket från våra produkter minskar och vi möter konsumenternas önskemål om lösningar som är bättre både för användaren och planeten. Under kvartalet lanserade vi en klimatsmart barnblöja under det ledande varumärket Libero. Liberos hybridblöja består av två delar; en tvättbar textilbyxa och ett absorberande engångsinlägg. Onlineförsäljningen ökade under tredje kvartalet med nära 20 procent och uppgick till cirka 5,7 miljarder SEK. Många initiativ genomförs inom bolaget för att öka vår närvaro också inom Direct-to-Consumer kanalen, inklusive förvärven av Knix och Modibodi, två ledande bolag inom absorberande underkläder.

    En ny koncernorganisation införs från kommande årsskifte som innebär att bolaget får fyra affärsenheter i linje med bolagets affärsområden. Dessa fyra är affärsenheterna Professional Hygiene, Health & Medical, Consumer Goods EMEA och Consumer Goods Americas. Samtidigt inrättas den globala enheten Digital & Business Services.

    Genom fokus på innovation, starka varumärken, effektivisering, digitalisering och hållbarhet stärker vi Essitys konkurrenskraft inom ledande hygien- och hälsolösningar på en attraktiv och växande marknad. Kostnadsinflationen hanterar vi med prishöjningar.
     

    Magnus Groth

    Vd och koncernchef

     

    KOMMANDE RAPPORTER
    Bokslutsrapporten för 2022 kommer att publiceras den 26 januari 2023. Essitys årsredovisning för 2022 avses att publiceras under vecka 9, 2023. Under 2023 publiceras delårsrapporter 27 april, 20 juli och 26 oktober.

    INBJUDAN TILL PRESENTATION DELÅRSRAPPORT KVARTAL 3 2022
    I samband med publiceringen hålls en telefon- och webbpresentation kl. 09:00 där vd och koncernchef Magnus Groth presenterar och svarar på frågor.

    Presentation:
    Datum: torsdag den 27 oktober 2022
    Tid: kl. 09:00

    Länk till webbpresentation: https://essity.videosync.fi/2022-10-27-q3

    Telefon: UK: +44 (0) 33 0551 0200, USA: +1 212 999 6659, SWE: 020 089 6377. Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge "Essity Q3 Interim Report". Presentationen av delårsrapporten kommer även att finnas tillgänglig på LinkedIn och Twitter.

    Stockholm 27 oktober 2022
    Essity Aktiebolag (publ)

     

    Magnus Groth
    Vd och koncernchef


     

    För ytterligare information, kontakta:

    Fredrik Rystedt, CFO och vice vd, +46 (0) 8 788 51 31

    Johan Karlsson, chef Investerarrelationer, koncernfunktion Kommunikation, +46 (0) 70 511 15 81

    Joséphine Edwall Björklund, chef koncernfunktion Kommunikation, +46 (0) 8 788 52 34

    Per Lorentz, presschef, koncernfunktion Kommunikation, +46 (0) 73 313 30 55

    Notera

    Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.


    Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Informationen lämnades, genom Karl Stoltzs, Media Relations Director, försorg, för offentliggörande den 27 oktober 2022 klockan 07:00 CET.

     

    Hela rapporten (PDF)
    Tillbaka till pressmeddelanden

    Share this

    Essity logo
    Om Essity Karriär Varumärken Essentials Initiative Kontakta oss
    Integritetspolicy Cookies Användarvilkor

    Tel +46 8-788 51 00

    © Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige