juli 17, 2025
Delårsrapport Kvartal 2 2025
Organisk tillväxt och sekventiellt högre marginal i en svag konjunktur
Kvartal 2 2025
- Nettoomsättningen minskade med 6,6 % till 34 185 (36 617) MSEK. Exkl. valutaomräkningseffekter ökade nettoomsättningen med 699 MSEK.
- Organisk försäljningstillväxt uppgick till 1,9 %, varav volym 0,2 % och pris/mix 1,7 %
- EBITA minskade med 12 % till 4 628 (5 237) MSEK
- EBITA exkl. IAC minskade med 13 % till 4 693 (5 398) MSEK. Exkl. valutaomräkningseffekter minskade EBITA exkl. IAC med 4 %, motsvarande 211 MSEK.
- EBITA marginalen exkl. IAC uppgick till 13,7 (14,7) %
- ROCE uppgick till 16,7 (17,9) % och ROCE exkl. IAC till 16,9 (18,5) %
- Periodens resultat, total verksamhet, uppgick till 3 053 (3 333) MSEK
- Resultat per aktie, total verksamhet, uppgick till 4,39 (4,72) SEK
- Ett nytt aktieåterköpsprogram om 3 miljarder SEK påbörjades den 24 april 2025
- Ulrika Kolsrud tillträdde som ny vd och koncernchef den 1 juni 2025
VD-KOMMENTAR
För andra kvartalet uppnåddes en positiv organisk försäljningstillväxt och ett resultat på 4,7 miljarder SEK. Kvartalet präglades av en svag konjunktur och osäker omvärld, vilket resulterade i en begränsad volymtillväxt. Vår stabila utveckling trots en utmanande marknadssituation visar styrkan i Essitys breda portfölj av viktiga produkter och tjänster för bättre hygien och hälsa.
Organisk tillväxt i en svag konjunktur
Inom Consumer Goods var tillväxten stark för Incontinence Products Retail och Feminine Care medan marknaden för Baby Care fortsatte vara utmanande med låga födelsetal och hård konkurrens. Minskad aktivitet inom hotell- och restaurangsektorn resulterade i lägre efterfrågan inom Professional Hygiene och inom vårdsektorn påverkade sämre förutsättningar på vissa marknader försäljningen för Incontinence Products Health Care negativt. Trots dessa utmaningar har vi levererat ännu ett kvartal med positiv organisk försäljningsutveckling.
Fortsatt sekventiell förbättring av marginalerna
Bolagets bruttomarginal förbättrades, både jämfört med andra kvartalet 2024 och sekventiellt, då högre försäljningspriser kompenserade för ökade kostnader för sålda varor, inklusive handelstullar. Den begränsade tillväxten i volym resulterade dock i en lägre kostnadstäckning, vilket påverkade resultatet negativt. Dessutom påverkades både nettoomsättning och resultat negativt av valutaomräkningseffekter. Sammantaget levererade vi dock ett stabilt resultat på 4,7 miljarder SEK och EBITA marginalen exkl. IAC fortsatte att förbättras sekventiellt. Vi fortsätter arbetet att accelerera lönsam volymtillväxt genom marknadsföringskampanjer, intensiv kundbearbetning och ett tydligt fokus på värdesegmentet. Samtidigt kommer vi att behöva sänka bolagets kostnadsnivå och öka effektiviteten i alla delar av verksamheten.
Framtidssatsningar
Våra produkter och tjänster behövs oavsett ekonomiskt läge och vi arbetar kontinuerligt med att stärka vårt erbjudande inom hela spektrumet lågpris–värde–premium för att möta olika behov och ekonomiska förutsättningar hos kunder och konsumenter. Ett exempel är de uppgraderingar inom Consumer Tissue, Cushelle Simply Soft och Lotus Comfort, som lanserades förra kvartalet för att stärka värdesegmentet och attrahera priskänsliga konsumenter. I linje med vår strategi genomför vi flera satsningar för att växa inom våra mest lönsamma kategorier på attraktiva marknader. Vi ser god effekt av flera tillväxtinitiativ, exempelvis inom JOBST Lymfologi, Cutimed Avancerad Sårvård, TENA Men, Tork PeakServe och Tork Skin Care.
”Jag ser betydande potential i bolaget och det är med stor entusiasm jag tar mig an uppgiften att tillsammans med alla fantastiska medarbetare accelerera Essitys lönsamma tillväxt.”
Ökat fokus på kund och konsument
Detta är min första kvartalsrapport som vd och koncernchef. Jag ser betydande potential i bolaget och det är med stor entusiasm jag tar mig an uppgiften att tillsammans med alla fantastiska medarbetare accelerera Essitys lönsamma tillväxt. Sedan jag tillträdde har jag fokuserat på att bredda min syn på bolaget genom att ta in externa perspektiv och vara ute i organisationen. Det är inspirerande att möta så många engagerade och kunniga kollegor och jag slutar aldrig imponeras över den starka kultur vi har inom Essity. Genom att ytterligare öka fokus på kund och konsument ska vi fortsätta utvecklas och stärka vår konkurrenskraft för att växa och ta marknadsandelar.
Idag når vi 1 miljard människor i 150 länder varje dag, vilket innebär att 7 miljarder ännu inte har upptäckt våra produkter. Vi strävar efter att nå fler med våra ledande erbjudanden inom hygien och hälsa, förbättra livskvaliteten för dem vi når och samtidigt skapa långsiktigt aktieägarvärde.
Ulrika Kolsrud, Vd och koncernchef
Inbjudan till presentation
Den 17 juli 2025 kl. 09:00 presenterar vd och koncernchef Ulrika Kolsrud samt vice vd och CFO Fredrik Rystedt delårsrapporten vid en livesänd webb- och telefonkonferens.
Länk till livesänd presentation som även kan ses i efterhand:
https://essity.videosync.fi/2025-07-17
Kontaktinformation för konferenssamtal med möjlighet att ställa frågor:
UK: +44 (0) 33 0551 02 00
USA: +1 786 697 35 01
SWE: 08 505 204 24
Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge "Essity".
För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Rystedt, vice vd och CFO, Tel: 08 788 51 31
Sandra Åberg, chef Investerarrelationer, Tel: 070 564 96 89
Per Lorentz, presschef, Tel: 073 313 30 55
Notera: Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Informationen lämnades, genom Karl Stoltz, Public Relations Director, försorg, för offentliggörande den 17 juli 2025 klockan 07:00 CET.