We’re using cookies to give you the best experience possible of Essity.com. Read more about the cookies we use and how to change your settings:
Essity strävar efter att ha en nummer ett eller två position i de marknader, kanaler och kategorier vi väljer att närvara i. Vi överinvesterar i de snabbast växande kund-, kategori- och kanalsegmenten för att ta ledning på attraktiva marknader och generera lönsam tillväxt. Essity har försäljning i cirka 150 länder. I ett 90-tal av dessa är vi nummer ett eller två inom minst en produktkategori.
Essity har under flera år investerat för att digitalisera försäljning och distribution till kunder och konsumenter, leverantörs- och produktionskedjan, innovativa lösningar samt interna processer. Dessa investeringar har gynnat Essity bland annat under covid-19-pandemin då vi haft infrastruktur på plats för att möta den kraftiga ökningen av e-handel, medarbetares hemarbete med digitala möten samt det ökade behovet av digital kontroll av produktion, distribution och digitala tjänster. Under 2020 har Essity dessutom beslutat att accelerera digitaliseringen i bolaget genom en ny digital plattform. Denna investering kommer att ytterligare stärka bolagets kund- och konsumenterbjudanden, generera betydande kostnadsbesparingar och minska rörelsekapitalbehovet.
Genom att ständigt förbättra och bredda våra lösningar till kunder och konsumenter hjälper vi människor runt om i världen till en bättre vardag samtidigt som vi stärker våra varumärken och tar marknadsandelar. För att lansera framgångsrika innovationer lär vi känna våra kunder, konsumenter, användare, återförsäljare och distributörer ofta genom digital interaktion. Vårt innovationsarbete fokuserar även på att minska resursförbrukning och lansera lösningar som bidrar till ett hållbart och cirkulärt samhälle.
Essity arbetar kontinuerligt med att förbättra effektiviteten genom att öka produktivitet, minska material-, energi- och logistikkostnader samt minimera avfall. Samtidigt möjliggör vi snabb omställning för innovationer, produktanpassningar och bästa service till kunder och konsumenter. Detta stärker vår konkurrenskraft, förbättrar vårt finansiella resultat och minskar vår miljöpåverkan. Vi drar nytta av digitalisering, innovation, globala skalfördelar och kunskapsutbyte för att effektivisera produktions- och leverantörsflöden samt logistik och distribution.