Essity B 288.4 (-0.9 SEK) on 01-Jun-2023 17:29
Select region

Global Site

USA USA Russia Russia Germany Germany Mexico Mexico Netherlands Netherlands France France Sweden Sweden Italy Italy Spain Spain

Menade du

    Advancerad sök

    Snabbresultat

    Se allt resultat

    Dessa länkar kanske kan hjälpa

    Koncernens pressmeddelanden

    Koncernnyheter

    Kalender

    Essity logo
    Varumärken
    Hållbarhet

    Om Essity

    Vi är ett globalt ledande hygien- och hälsobolag

    Utforska Om Essity

    Kort om Essity
    Syfte och vision Våra övertygelser Vår historia
    Affärsområden
    Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene Omvärld och marknad E-handel
    Breaking Barriers to Well-being
    Strategi
    Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
    Organisation och ledning
    Styrelse Koncernledning
    Bolagsstyrning
    Bolagsordning Bolagsstämma Valberedning Revision Styrelsens arbete Ersättning Riktlinjer för ersättning Policys
    Riskhantering

    Varumärken

    Varumärken

    Hållbarhet

    För människors och planetens välbefinnande

    Utforska Hållbarhet

    Innovation

    Innovationer som gör skillnad

    Utforska Innovation

    Produkter och lösningar
    Digitalisering
    Essity Ventures
    Våra senaste innovationer

    Karriär

    Karriär

    Lediga jobb
    Jobba på Essity
    Vårt medarbetarengagemang Utbildning och utveckling Varför välja Essity? Barrier Breakers
    Studenter & Utexaminerade
    Utexaminerade Studenter Praktikplatser Lärlingsplatser
    Karriärberättelser
    Alumni-nätverket
    Kontakta oss
    Total Rewards

    Investerare

    Vi är ett globalt ledande hygien- och hälsobolag

    Utforska Investerare

    Essity som investering
    Mål och utfall
    Essity-aktien
    Data per aktie Aktieägare Utdelning Analytiker Handelsinformation Omvandling av aktier Aktiekapitalets utveckling Indexes
    Finansiella data
    Rapporter
    Delårsrapporter Årsredovisningar Prospectus
    Presentationer & webcasts
    Webbpresentationer affärsområden
    Kapitalmarknadsdag 2021
    Investor Day 2019
    Skuldfinansiering
    Låneprogram Kreditbetyg Finansieringskällor Nyckeltal
    Essity-data
    Förvärv och avyttringar
    Investerarkalender
    Kontakta Investor Relations
    Prenumerera

    Media

    Media

    Pressmeddelanden
    Nyheter
    Bilder & filmer
    Essity i social medier
    Prenumerera
    Presskontakt
    Lokala presskontakter
    Home
    Media
    Pressmeddelanden
    2022
    Media
    Pressmeddelanden Nyheter Bilder & filmer Essity i social medier Prenumerera Presskontakt

    Juni 17, 2022

    Essity och UNICEF i Mexiko förlänger framgångsrikt partnerskap kring hygien

    Hygien- och hälsobolaget Essity och UNICEF i Mexiko har undertecknat ett nytt treårigt avtal för att gemensamt sprida kunskap om och öka medvetenheten kring vikten av god handhygien och bryta tabun kring menstruation. Samarbetet heter ”Hygiene is our right” och lyfter barn och ungdomars rättigheter kring hälsa, utbildning och jämställdhet.

    Enligt UNICEF* uppger 43 procent av flickor och tonåringar i Mexiko att de föredrar att stanna hemma under mensen framför att gå till skolan. Brist på tillgång till vatten och dåliga hygienfaciliteter i skolor kan bidra till bland annat högre frånvaro och sämre studieresultat. Dessutom är de allmänna kunskaperna om mens begränsade, vilket medför ett behov av utbildning, diskussioner och stöd för att förhindra diskriminering och stärka kvinnors rättigheter. 

    Essity och bolagets varumärke för mensskydd i Mexiko, Saba, har samarbetat med UNICEF i Mexiko sedan 2016 i syfte att öka dialogen bland ungdomar kring menstruation och hygienfrågor. Hittills har 7,5 miljoner människor nåtts av samarbetet. 2019 utökades partnerskapet till ”Hygiene is our Right”, och omfattar nu Essitys varumärke Tork i syfte att utbilda elever och lärare i Mexico City om vikten av god handhygien, bryta tabun kring menstruation och stärka standarder och riktlinjer för att stödja god hygien och hälsa i skolan. Som en del av programmet har Saba lanserat en app där användaren får koll på sin menstruationscykel, för att hjälpa flickor med menshygienen. Sedan 2019 har ytterligare 200 000 personer, däribland 42 000 elever och nära 3 200 lärare i hela Mexiko fått information genom partnerskapet. 

    – Jag har med egna ögon sett hur “Hygiene is our right” har bidragit till att bryta tabun kring menstruation genom att ta med både pojkar och flickor i samtal om menstruation och samverka med kommuner för att förbättra möjligheterna till god handhygien. Genom att förlänga vårt partnerskap med UNICEF i ytterligare tre år fortsätter vi att bidra till ökat välbefinnande och jämställdhet bland barn och unga i Mexiko, säger Joséphine Edwall Björklund,  Senior Vice President, Communications på Essity. 

    * Study of Knowledge, Attitudes and Practices on Water (CAP), Sanitation and Hygiene in elementary and secondary schools of the states of Chihuahua, Guerrero, Chiapas and Oaxaca. 
     

    Essity och UNICEF i Mexiko förlänger framgångsrikt partnerskap kring hygien
    Tillbaka till pressmeddelanden

    Share this

    Essity logo
    Om Essity Karriär Varumärken Breaking Barriers to Well-being Kontakta oss
    Integritetspolicy Cookies Användarvilkor

    Tel +46 8-788 51 00

    © Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige