Essity B 263.5 (+1.3 SEK) on 28-Jun-2022 17:29
Select region

Global Site

USA USA Russia Russia Germany Germany Mexico Mexico Netherlands Netherlands France France Sweden Sweden Italy Italy Spain Spain
Essity logo
Varumärken Hållbarhet

Om Essity

Kort om Essity
Syfte och vision Våra övertygelser Historia Essitys varumärke
Affärsområden
Health & Medical Consumer Goods Professional Hygiene Omvärld och marknad Marknadspositioner E-handel
Breaking Barriers to Well-being
Stories och videos Våra partners Rapporter
Strategi
Essitys affärsmodell Våra strategiska prioriteringar
Innovation
Essity Ventures
Organisation och ledning
Styrelse VD & Vice VD Affärs- och globala enheter Koncernfunktioner
Bolagsstyrning
Bolagsordning Bolagsstämma Valberedning Revision Styrelsens arbete Ersättning Riktlinjer för ersättning Policys
Riskhantering

Varumärken

Hållbarhet

Innovation

Essity Ventures
Produkter och lösningar
Digitalisering
Våra senaste innovationer

Karriär

Lediga jobb
Jobba på Essity
Vårt medarbetarengagemang Utbildning och utveckling Varför välja Essity? Barrier Breakers
Studenter & Utexaminerade
Utexaminerade Studenter Praktikplatser Lärlingsplatser
Karriärberättelser
Alumni-nätverket
Kontakta oss
Total Rewards

Investerare

Essity som investering
Mål och utfall
Essity-aktien
Data per aktie Aktieägare Utdelning Analytiker Handelsinformation Omvandling av aktier Aktiekapitalets utveckling Indexes
Finansiella data
Rapporter
Delårsrapporter Årsredovisningar Prospectus
Presentationer & webcasts
Kapitalmarknadsdag 2021
Investor Day 2019
Skuldfinansiering
Låneprogram Kreditbetyg Finansieringskällor Nyckeltal
Essity-data
Förvärv och avyttringar
Investerarkalender
Kontakta Investor Relations
Prenumerera

Media

Pressmeddelanden
Nyheter
Bilder & filmer
Essity i social medier
Prenumerera
Presskontakt
Lokala presskontakter
Home
Media
Pressmeddelanden
2022
Media
Pressmeddelanden Nyheter Bilder & filmer Essity i social medier Prenumerera Presskontakt

Juni 17, 2022

Essity och UNICEF i Mexiko förlänger framgångsrikt partnerskap kring hygien

Hygien- och hälsobolaget Essity och UNICEF i Mexiko har undertecknat ett nytt treårigt avtal för att gemensamt sprida kunskap om och öka medvetenheten kring vikten av god handhygien och bryta tabun kring menstruation. Samarbetet heter ”Hygiene is our right” och lyfter barn och ungdomars rättigheter kring hälsa, utbildning och jämställdhet.

Enligt UNICEF* uppger 43 procent av flickor och tonåringar i Mexiko att de föredrar att stanna hemma under mensen framför att gå till skolan. Brist på tillgång till vatten och dåliga hygienfaciliteter i skolor kan bidra till bland annat högre frånvaro och sämre studieresultat. Dessutom är de allmänna kunskaperna om mens begränsade, vilket medför ett behov av utbildning, diskussioner och stöd för att förhindra diskriminering och stärka kvinnors rättigheter. 

Essity och bolagets varumärke för mensskydd i Mexiko, Saba, har samarbetat med UNICEF i Mexiko sedan 2016 i syfte att öka dialogen bland ungdomar kring menstruation och hygienfrågor. Hittills har 7,5 miljoner människor nåtts av samarbetet. 2019 utökades partnerskapet till ”Hygiene is our Right”, och omfattar nu Essitys varumärke Tork i syfte att utbilda elever och lärare i Mexico City om vikten av god handhygien, bryta tabun kring menstruation och stärka standarder och riktlinjer för att stödja god hygien och hälsa i skolan. Som en del av programmet har Saba lanserat en app där användaren får koll på sin menstruationscykel, för att hjälpa flickor med menshygienen. Sedan 2019 har ytterligare 200 000 personer, däribland 42 000 elever och nära 3 200 lärare i hela Mexiko fått information genom partnerskapet. 

– Jag har med egna ögon sett hur “Hygiene is our right” har bidragit till att bryta tabun kring menstruation genom att ta med både pojkar och flickor i samtal om menstruation och samverka med kommuner för att förbättra möjligheterna till god handhygien. Genom att förlänga vårt partnerskap med UNICEF i ytterligare tre år fortsätter vi att bidra till ökat välbefinnande och jämställdhet bland barn och unga i Mexiko, säger Joséphine Edwall Björklund,  Senior Vice President, Communications på Essity. 

* Study of Knowledge, Attitudes and Practices on Water (CAP), Sanitation and Hygiene in elementary and secondary schools of the states of Chihuahua, Guerrero, Chiapas and Oaxaca. 
 

Essity och UNICEF i Mexiko förlänger framgångsrikt partnerskap kring hygien
Tillbaka till pressmeddelanden

Share this

Essity logo
Varumärken Om Essity Essentials Initiative Kontakta oss
Integritetspolicy Cookies Användarvilkor

Tel +46 8-788 51 00

© Essity Aktiebolag (publ). Box 200, SE-101 23, Stockholm, Sverige