När Claudia Spencer klev ombord på Essitys digitala resa för ett halvår sedan hade hon en hel del erfarenhet i bagaget. Efter sin examen i London jobbade hon som specialist på sökordsmarknadsföring och blev slutligen chef för en nordisk marknadsavdelning. När det blev dags för nästa steg i karriären valde Claudia det globala ledande hygien- och hälsobolaget Essity, där hon nu jobbar som Global Brand Digital Manager för Tork.
Vad var det som lockade med Essity?
– Det är ett globalt bolag med starka varumärken som alla känner till, som till exempel Libero, Libresse, TENA och Tork. Jag lockades också av att Essity har tydliga och starka värderingar och ett högre syfte med sin verksamhet – fokus ligger inte bara på att utveckla och sälja innovativa hygien- och hälsoprodukter utan också på att bidra till bättre hygien och ökat välmående, till exempel genom att bryta tabun kring mens och inkontinens.
Varför är Tork ett spännande varumärke?
– I Torks produktportfölj finns allt från pappersservetter och dispensrar till digitala tjänster som Tork Vision städning. Det är en datadriven lösning där lokalvårdare kan se i realtid vilka dispensrar som behöver fyllas på, till exempel på ett sjukhus, hotell eller en arena. Det sparar inte bara tid för lokalvårdarna utan gör också att det aldrig saknas pappershanddukar på toaletterna, vilket är viktigt ur ett hygieniskt perspektiv. Essity har också stort fokus på att minska överkonsumtion och avfall. Vi har till exempel lanserat världens första återvinningstjänst för pappershanddukar, Tork PaperCircle. Det känns väldigt kul att vara med på den här cirkulära resan.
Vad är det som du bidrar med?
– SEO-perspektivet. Jag är ansvarig för att öka Torks synlighet på sökmotorer globalt och se till att vi rankar så högt som möjligt på viktiga sökord. På så sätt driver vi mer trafik till Tork online. Men för att bli framgångsrika behöver det inte bara finnas intressant innehåll på våra sajter utan det ska också vara lätt att navigera, ladda ner produktinformation, bli kontaktad av våra säljare och komma vidare till våra återförsäljare. Allt fler företag påbörjar i dag köpprocessen digitalt, därför är det viktigt att Tork syns online och att vi når ut med vårt erbjudande.
Hur trivs du på Essity?
– Väldigt bra! Kulturen är professionell och välkomnande. Jag har inte bara blivit mött med öppna armar på kontoret här i Göteborg utan också av mina kollegor runt om i världen. Jag är väldigt imponerad över all den kunskap som finns här. Många har jobbat länge och har varit ett stöd för mig när jag var nyanställd.
Vad är det som driver dig i karriären?
– Jag har till stor del uppnått det som jag drömde om som ung, så nu ligger fokus på att ta mig an nya utmaningar och utvecklas vidare. På Essity finns en mängd olika varumärken, marknader och roller – så vem vet vart min resa kommer att ta mig.
Jacqueline Fahlander
Namn: Claudia Spencer
Titel: Global Brand Digital Manager Tork
Utbildning: Examen i marknadsföring, South Bank University, London, examen 2005.
Intressen: Resa, läsa, umgås med vänner och familj. Min son spelar fotboll så jag har blivit en riktig fotbollsmamma.
Favoritinnovation: Jag kan inte leva utan Spotify, musik är en viktig del av mitt liv. En annan underskattad, men nödvändig, innovation är toalettpapper. Vem kan leva utan det?