Under de senaste fyra åren har studenter från hela världen tagit sig an verkliga utmaningar inom branschen för hygien- och hälsoprodukter och varit delaktiga i vårt uppdrag att förbättra hälsa och välbefinnande runt om i världen. University Challenge har utvecklats mycket över tid. Vårt första år 2013–2014 kretsade kring Volvo Ocean Race och riktade sig direkt till ingenjörsstudenter. Under de följande åren gick University Challenge från att 2013 ha varit en tävling bara för ingenjörsstudenter, till att bli en världsomspännande tävling. Idag riktar sig tävlingen till studenter inom teknik och marknadsföring från 18 universitet i 12 länder, med en digital tävlingsplattform samt mentorer som utgörs av branschexperter från hela världen.
Under 2016–2017 blev University Challenge digital och väckte intresse hos över 2 200 studenter. Den nya digitala tävlingsplattformen gav studenterna möjlighet att chatta, ladda upp filer, ställa frågor och möta mentorer från Essity för att diskutera sina projekt och idéer. ”Tävlingen har utvecklats sedan den startade år 2013. Den har ökat i omfattning och växer för varje år. Det handlar inte bara om bidragen och tävlingen utan om att ta del av en karriärupplevelse och en resa. Vi vill att våra tävlande ska interagera med Essity och vi vill ge unga talanger en möjlighet att nätverka och bygga erfarenheter för framtiden” Flora Foldi, Project Manager Employer Attractiveness
De engagerade mentorerna från varje team är utspridda geografiskt och över olika kompetensområden. Mentorskapsdelen av University Challenge introducerades 2014–2015 och har välkomnats av alla, både studenter och universitet. University Challenge är inte bara en tävling utan också en chans att ge studenterna en inblick i hur det är att jobba på Essity. Genom sina mentorer får teamen möjlighet att nätverka inom sina valda områden, se hur en karriär på Essity kan se ut och upptäcka de olika utmaningar som medarbetare på Essity står inför. ”University Challenge har gett oss möjlighet att stärka relationerna med våra partneruniversitet och tillhandahålla ett interaktivt sätt för unga yrkesverksamma att delta i verksamheten på ett väldigt givande sätt.” Astrid Manquin, MOD Director HR Operational Development, Global & Employer Attractiveness.
Under de senaste fem åren har vi utmanat studenter att hitta sätt att bryta igenom bruset och samarbeta med konsumenter. Målet har varit att de med hjälp av ny spännande teknik ska utveckla en långsiktig marknadsföringskampanj för att bryta tabun kring menstruation i alla kulturer och länder samt att skapa ”framtidens toalettpapper”. Vi vill fortsätta att främja den starka relationen med våra partneruniversitet och studenter. “University Challenge har en sådan internationell aspekt. Tävlingens bredd ger verkligen de tävlande en inblick i, och känsla för, arbetslivet på ett internationellt företag samt de utmaningar och belöningar som det kan innebära.” Flora Foldi.
Varje år deltar de vinnande teamen i en ceremoni där de som tack får ta emot ett pris och träffa medlemmar från det lokala ledningsteamet och några av mentorerna. Vinnarna erbjuds ett internship på Essity.
Årets Universitys Challenge, Hafa-utmaningen, fokuserar på innovation inom sektorerna för näsdukar och ansiktsservetter. Ta reda på mer på webbplatsen för Hafa University Challenge