We’re using cookies to give you the best experience possible of Essity.com. Read more about the cookies we use and how to change your settings:

Essity B 264.8 (-2.2 SEK) on 21-Apr-2019 12:59

Select region


Global Site


Rosa Mercade började på Essity för mer än ett och ett halvt år sedan och har redan under den relativt korta tiden gjort en rejäl karriärresa. Rosa som började i Retail teamet i februari 2017 leder nu sina egna team och projekt.  I detaljhandelns snabba och ständigt föränderliga landskap måste Rosa vara både flexibel och bestämd i sin roll som Retail Brand Manager inom återförsäljning för Essity i Spanien. Hon tog sig tid att sitta ner med oss och berätta om sin roll och karriär på Essity hittills. 

Hej Rosa, låt oss börja med att du berättar lite om din roll som Retail Brand Manager.

Jag tillhör varumärkesteamet inom området Consumer Tissue. När jag sökte jobbet förstod jag inte riktigt hur mycket prioriteringarna skulle variera från dag till dag.  Vi har direktkontakt med kunderna vars prioriteringar och behov kan skifta väldigt snabbt som svar på en mängd olika faktorer. Du måste hänga med i svängarna om du vill ligga ett steg före dessa förändringar. Mitt team övervakar alla ämnen som relaterar till produkterna vi säljer och de tjänster vi tillhandahåller. Vi behöver verkligen ställa höga krav på oss själva, särskilt eftersom vi har en nära relation med våra distributörer och vi vill försäkra oss om att det fortsätter så. 

Jag ska ge dig några exempel på den typ av projekt som jag arbetar med.  Familjeprogrammet (The Families program) är en shopping- och konsumentpanel som ägs av Essity där vi kan samla in input, åsikter och insikter från våra kunder. Ett urval av 210 spanska familjer som är våra riktiga konsumenter. Programmet ger oss regelbunden återkoppling om våra produkter och tjänster genom en online-plattform. Jag använder det här programmet mycket i mitt dagliga arbete. Som jag nämnde arbetar vi direkt med kunder och familjeprogrammet är en fantastisk kanal för att göra det. Den ärliga ofiltrerade inputen påverkar direkt hur vi beter oss som team och som företag och det påverkar verkligen de beslut som både jag och mitt team fattar.  Det är definitivt en av det mest givande aspekterna och som har mest påverkan i min roll.

Hur skulle du beskriva kulturen på din arbetsplats?

När man arbetar på marknaden som vi gör så är arbetet inte en lugn eller steril upplevelse, men inte heller överdrivet stressig. Vi har väldigt tydliga mål och mitt team arbetar mycket nära varandra i flera projekt. Som jag nämnde tidigare kan prioriteringarna för både oss och våra konsumenter skifta väldigt snabbt, så känslan av att samarbeta som ett lag är ett väldigt bra säkerhetsnät att ha till hands. Vi har flera av överlappande färdigheter som jag tror kompletterar varandra väl, men vi har också tillgång till ett stort globalt nätverk som stöttar oss i de större projekten.  

En del i mitt arbete handlar om att vara en förebild för mitt team, speciellt när det gäller saker som åsikter och beteenden. Som chef får du alltid en lite annan syn på människors sätt att arbeta.  Vi har verkligt positiva och framåtblickande värderingar på Essity. Jag har haft en riktigt positiv upplevelse av arbetet hittills och har haft möjlighet att skapa starka band med mitt team. Jag känner att jag passar in i kulturen, vilket är väldigt viktigt för mig. Det är fint att se att företagets övertygelser reflekteras i människors attityder och det dagliga arbetslivet.  

Vilka kvaliteter försöker du som ledare få dina team att kämpa för? 

Jag försöker alltid att uppmuntra samarbete och respekt för varandras styrkor och svagheter i mina team. Vi gör alla detta tillsammans, mycket av det vi försöker åstadkomma är helt enkelt inte möjligt utan input från många olika områden av verksamheten. Att bibehålla en kärna av tillit och respekt är avgörande för ett produktivt och lyckligt team. 

Så, vad tycker du utmärker en bra ledare?

En person som kan lita på sina team, som bryr sig om dem, ger dem möjligheter att lyckas och håller huvudet kallt när det blir stressigt. Vi arbetar i snabb takt och saker vi gör kan gå fel, och vid dessa tillfällen behöver du någon som kan axla bördan och hålla målet i sikte.  

Du arbetar med många olika verktyg i din roll, finns det några innovationer eller tekniska lösningar som du är särskilt nyfiken på för 2018-2019? 

Ja självklart! Jag är väldigt nyfiken på alla de nya apparna som tillkommer dagligen. Jag är speciellt nyfiken på FMCG och konsumentförändringar när det gäller online-handel, det här är ett segment som växer och förändras snabbt och online-marknadens snabba tempo är något som verkligen tilltalar mig. Jag tror att appar kommer att revolutionera vårt konsumentbeteende.

Din yrkesroll verkar passa dig perfekt, hur slappnar du av och vad gör du när du inte arbetar? 

Jag är kock! Jag gillar att experimentera med matlagning och att umgås med mina vänner. Jag älskar att prova någonting nytt och hitta en ny favorit, eller ibland inte!  Jag gillar också att sporta när jag kan, vi har bra klimat för utomhussporter i Valls. 

Du har arbetat med Essity under en väldigt spännande period, vad skulle du säga till dig själv för ett år sedan om du kunde? 

Som du säger har Essity genomfört en jättestor resa under de senaste åren men även jag har gjort en resa, både personligt och professionellt. Det har varit en riktigt spännande upplevelse så här långt men jag skulle säga att det bästa rådet till mig själv skulle vara: Ha tålamod, verklig erfarenhet kommer med tiden. Jag är del av några initiativ som får stor påverkan och framtiden ser väldigt intressant ut!

Om du kunde ge någon som söker jobb hos Essity några råd vad skulle det vara?

Jag skulle säga: Var förberedd på att arbeta som ett team och inte individuellt. Vi arbetar inte isolerat på Essity. Ditt team slutar inte vid slutet av ditt skrivbord, du har ett nätverk som är lika globalt som det är lokalt. Det är mycket att ta in till en början men när du vänjer dig vid den globala kulturen är det en fantastisk resurs. 

Och slutligen, finns det något som du har gjort med Essity som du verkligen minns? 

Jag vet att jag nämnde det tidigare men jag tror verkligen på familjeprogrammet. Jag bara tycker att det är ett så fantastiskt program. Jag har turen att få vara delaktig i det och brinner verkligen för det också, som du kan se! Jag tror verkligen att det har en påverkan, inte bara för affärerna utan också för de inblandade, det gör oss mycket mer medvetna om våra kunders behov och önskningar. 

Tack Rosa. 

Snabbfakta 
  • Baserad i: Valls
  • Bakgrund (företag): Köpare
  • Dolda talanger: Jag älskar att spela piano
  • Om du kunde ha en ”superkraft” vad skulle det vara? Positivitet! Jag letar alltid efter lösningar, inte efter problem. Om du inte kan klättra över en mur, kryp under eller gå runt den!
  • Förebild: Definitivt min gammelmormor/gammelfarmor, hon var modig och gjorde allt hon ville göra. 
  • Personligt motto: Om du inte provar det, kan du inte veta något om det
  • Film eller bok? Film, Victus
  • Favoritmusik: Katalansk pop
  • Den ovanligaste platsen där du har sett en produkt från Essity och vad var det? I en liten by i Skottland, Storbritannien. Det var ett badrum med olika mjukpapper från Essity, det var så konstigt att se det på en så avlägsen plats!